Tung trafik ud af byen: Overborgmester ekstra glad ved spadestik
Arbejdet med den nye Nordhavnstunnel er officielt i gang. I går blev der symbolsk taget de første spadestik til det store anlægsprojekt, der blandt andet skal reducere antallet af tunge køretøjer ind mod Københavns centrum.
Solen skinnede og gæsterne stimlede sammen i små grupper, mens snakken kørte derudaf.
Det 'hårde arbejde' med spaderne var lagt i hænderne på en trio. Adm. direktør for By og Havn, Anne Skovbro, transportminister Troels Danielsen (V) og overborgmester i København, Sophie Hæstorp Andersen (S) holdt taler og gravede.
Sophie Hæstorp Andersen var glad og tilfreds med udsigten til en tunnel ved Nordhavn.
- Der skal ikke være lange bilkøer inde i vores historiske bymidte. Derfor er jeg også ekstra glad for at står her i dag til det første spadestik til Nordhavnstunnellen, fordi den gør det muligt at lede den tunge trafik udenom København, sagde overborgmesteren.
Dyre end forventet
Den nye Nordhavnstunnel skal løbe 1,4 km under Svanemøllebugten i København og konstrueres med en såkaldt 'cut’n’cover'-metode. Helt kort betyder det, at der graves ud, mens indfatningsvægge holder vand og jord ude, og endelig dækkes den til igen.
Den kommende tunnel får to spor i hver retning, og den skal give nemmere adgang til indre og ydre Nordhavn, og på samme tid skal den gøre Nordhavn til en mere integreret del af København. Derudover er det også planen at tage trykket af trafikken ind mod centrum og Østerbro.
Bygherren på projektet er Vejdirektoratet, og de tildelte MT Højgaard og hollandske NV Besix opgaven tilbage i august sidste år.
Den samlede pris lyder aktuelt på 3.9 mia. kr. Det er 585 mio. kr. mere end anslået i udbuddet.
Det var tilbage i 2019, at Folketinget gav grønt lys til anlægningen af Nordhavnstunnellen. Siden da har et stort planlægningsarbejde været i gang tilsat praktiske udfordringer, som da Vejdirektoratet blev nødt til at etablere en midlertidig erstatningshavn i Færgehavn Nord til omkring 600 både fra Svanemøllehavn for at give plads til arbejdet.
Men nu er første spadestik så taget. Går alt efter planen, er Nordhavnstunnelen klar til bilisterne i 2027.
Artiklen er en del af temaet Lynetteholm.