Reformforslag er langt fra løsningen
Forslaget om at nedlægge 10. klasse er langt fra løsningen, der får flere unge til at vælge en faguddanelse.
Det virker som om, hverken politikere eller de embedsmænd, der arbejder med uddannelsespolitik, vil forstå kernen af problemet. Vi får ikke unge til at søge en faglig uddannelse ved at lave 10. klasse om til en længere uddannelse.
Kimen til at vælge en fremtid som tømrer, smed eller murer lægges langt tidligere, og den inspiration opnår vi kun, hvis eleverne i folkeskolen allerede i de tidligste klasser får undervisning, der viser, hvordan den boglige viden kombineres med praktiske opgaver.
Det er ikke nok at skubbe flere af de elever, der ikke kan eller vil i gymnasiet, ind på erhvervsuddannelserne.
Virksomhederne har også brug for nogle af de unge, der uden nærmere eftertanke vælger gymnasiet efter 9. klasse.
Selvom eleverne får gode karakterer i boglige fag, skal de inspireres til at de kan gå i andre retninger. Politikerne må forstå, at det kræver langt mere end et fravalg at blive en dygtig håndværker, og at det er blandt de faguddannede, vi skal finde iværksætterne, som om 10-15 år driver deres egen virksomhed med 10, 15 eller 100 ansatte.
Dansk Håndværk anbefaler derfor, at politikerne fokuserer på undervisningen i folkeskolen, så eleverne helt fra de tidligste klasser oplever, hvordan den teoretiske viden i eksempelvis regning eller engelsk skal bruges i praksis.
En ligeværdig vægt på konkrete opgaver, hvor den boglige viden bliver omsat til virkelighed, vil nemlig inspireret de unge til at vælge langt mere kreativt og varieret i deres fremtidig uddannelse – til gavn for dem selv og for samfundet som helhed.