Sådan tiltrækker du landets dygtigste blue-collar profiler
Det er ikke nogen hemmelighed, at det kan være svært at finde dygtige medarbejdere til stillinger som smed, maskinarbejder, servicetekniker, eller lign. Konkurrencen om de bedste folk er hård, og det kan føles som en kamp at finde de rigtige kandidater. Her er nogle konkrete tips, der kan hjælpe jer med at styrke rekrutteringen og udfylde de vigtigste stillinger i jeres virksomhed.
Vær skarp på, hvad du leder efter
Inden du går i gang med rekrutteringen, skal du vide præcis, hvilken type medarbejder du har brug for.
Når du er tydelig i dine jobopslag om, hvad jobbet kræver, bliver det nemmere for kandidaterne at se, om de passer til stillingen. Det betyder færre irrelevante ansøgninger og større sandsynlighed for at finde de helt rigtige profiler.
Brug billeder og video til at gøre jobbet levende
Folk i metal- og produktionsbranchen arbejder med hænderne – det er konkret, synligt og praktisk. Så hvorfor ikke gøre dine jobopslag det samme? Sociale medier som Facebook og Instagram giver dig mulighed for at vise billeder og videoer fra hverdagen på arbejdspladsen.
Vis, hvordan teamet arbejder sammen, eller del et billede af et fedt projekt, der netop er blevet færdigt. Når kandidater kan se, hvad de kan blive en del af, bliver opslaget langt mere tiltrækkende og troværdigt.
Find kandidaterne, hvor de er – på sociale medier
Kun en meget lille del af de dygtigste blue-collar medarbejdere er aktive på jobportaler. Mange er ikke engang på udkig efter nyt job, men kan alligevel være interesserede, hvis den rigtige mulighed dukker op. Derfor er sociale medier guld værd, når du skal rekruttere denne typer medarbejdere.
Gør det nemt at ansøge
Ingen gider en lang og kompliceret ansøgningsproces – især ikke folk, der arbejder i metal- eller produktionsbranchen. Hvis din ansøgningsproces tager for lang tid eller er svær at gennemskue, falder kandidaterne fra.
Beder du stadig kandidaterne om at sende et CV? Glem det. Det kan du altid få tilsendt. Det vigtigste er at få dem i telefonen, screene dem og herefter pitche en samtale.
Tiltrækning og rekruttering i dette marked minder mere og mere om salg og marketing end om klassisk rekruttering.
Gør det simpelt og hurtigt: Lad dem ansøge direkte fra mobilen med få klik, og skær alt det unødvendige væk. Du kan altid hente mere info senere i forløbet.
Svar hurtigt og vær på bolden
Hvis du venter for længe med at vende tilbage til en kandidat, kan du miste dem til en anden virksomhed. Hurtig opfølgning viser, at du er engageret, og vi mærker tydeligt, at det gør en forskel om du vender tilbage efter 3 eller 10 dage.
Brug fx SMS’er til at holde kontakten. En hurtig besked om, at deres CV er modtaget, eller hvad næste trin er, kan fastholde deres interesse.
Kort fortalt
At finde de rigtige medarbejdere kræver, at du gør rekrutteringen enkel, hurtig og målrettet. Vis, hvad jobbet handler om, brug sociale medier til at nå de rette folk, og gør ansøgningsprocessen så let som muligt.
Når du samtidig følger op hurtigt og bruger værktøjer til at gøre udvælgelsen effektiv, står du stærkere i kampen om de dygtigste kandidater. Det handler om at gøre det nemt for folk at vælge dig som deres næste arbejdsplads – og det er helt muligt med de rette tiltag.