5 fordele ved at bruge Facebook til rekruttering
Rekrutteringslandskabet har ændret sig, og kampen om de bedste talenter kræver nye værktøjer. Traditionelle jobportaler er sjældent nok, hvis man vil tiltrække de mest kvalificerede kandidater. For at få det bedst muligt kandidatfelt skal du komme bredere ud og ikke kun henvende dig til de, som aktivt sidder på jobplatformene og browser nye muligheder. Du skal have dit budskab/jobannonce ud til de over 45% af markedet som er passive jobsøgende, og her er 5 grunde til at du netop bør bruge Facebook til det.
1. Enorm rækkevidde
Med over 2,89 milliarder brugere er Facebook en af de største platforme i verden. Det betyder, at du kan nå ud til langt flere potentielle kandidater end med nogen anden kanal.
Undersøgelser viser at 6 ud af 10 danskere besøger Facebook hver eneste dag. Gennem målrettede annoncer kan du komme meget bredere ud og samtidig med at du tiltrækker kandidater, kan du styrke jeres employer brand.
2. Adgang til passive kandidater
De mest attraktive kandidater er ofte ikke aktivt jobsøgende. De har faste stillinger, men kunne godt blive fristet af det rette tilbud.
Facebook giver dig en unik mulighed for at få kontakt til de passive kandidater, som ikke besøger traditionelle jobportaler, men som måske falder over din annonce i deres feed.
3. Mulighed for at spare på budgettet
Rekruttering via Facebook kan ofte reducere dine omkostninger per ansættelse betydeligt sammenlignet med eksempelvis at hyre en konsulent til at udføre en Search. Flere af vores kunder har været skeptiske overfor, om Facebook kunne tiltrække de specifikke kandidater, de ønskede – især når det drejede sig om højt specialiserede stillinger som projektdirektører, senior projektledere og afdelingsledere.
Derfor har nogle valgt at køre både en Facebook-kampagne hos os og en Search-kampagne hos en traditionel rekrutteringskonsulent.
Resultaterne har vist, at vores Facebook-annoncering ikke bare leverer de rette kandidater, men også gør det til en markant lavere omkostning.
Hvis du vil have mere nøjagtig information på disse cases, så ræk endelig ud til os, så forklarer vi gerne mere om specifikke kundecases.
4. Styrk dit employer brand
Rekruttering på Facebook giver dig ikke kun mulighed for at få kandidater til at henvende sig og vise interesse for et specifikt job. Det giver også mulighed for at fremvise virksomhedens kultur og værdier frem på en måde, der appellerer til potentielle kandidater.
Når vi kører en rekrutteringskampagne på én stilling, ser vi typisk at annoncerne får +20.000 visninger.
5. Hurtigere rekrutteringsproces
Med de rette værktøjer kan du på Facebook forkorte rekrutteringsprocessen markant. De fleste af vores kampagner begynder at få henvendelser fra kandidater allerede på dagen, hvor vi lancerer, hvorfra screeningsprocessen kan begynde.
Så har du rigtig travlt, og har du ressourcerne til at handle hurtigt, kan det helt sikkert være en mulighed for at forkorte processen og få kandidater til samtale allerede efter 2-3 dage.
Derudover har man også mulighed for at justere budgettet, så man kan vælge at allokere hele ens budget på kun 3-4 dage, hvorfor processen naturligvis vil gå markant hurtigere.