Strøm du altid kender
Elmarkedet er struktureret sådan, at 80 % af prisen ligger fast ved alle selskaber, så her er der ingen konkurrence. Til gengæld kan elselskaberne frit fastlægge de sidste 20 %, og hvordan de skal betales. Det vil altså af gode grunde også være i disse 20 %, du finder forskellene mellem selskaberne.
Der er forskellige måder at betale for sin el på. Ved nogle selskaber vil det primært være bestemt gennem oprettelsesgebyrer, ekstrabetalinger for forskellige ydelser eller forskellige andre ting i samme boldgade, mens det ved andre vil ligge som en fast pris på strøm, der fungerer som en abonnementsløsning. Det er en løsning, man bliver glade for, fordi det gør, at man ikke er usikker på, hvor stor regningen bliver. Ved mange selskaber betaler man ligeledes per kvartal, men med abonnementsløsningen kender du prisen hver eneste måned. Det gør det lettere at budgettere helt overordnet, når du skal danne overblik over din økonomiske situation.
Find ud af, hvad du foretrækker
Selvom det kan virke som en jungle, kan det ofte godt betale sig at kigge på, hvilke løsninger der egentlig kan give mening for dig. Det behøver ikke være noget, du bruger mange timer på, men der er ingen skade i at tage et kig omkring. Det kan være, du lynhurtigt kan gennemskue, om der er nogle selskaber, der tilbyder noget, du ikke allerede har, eller som kan give dig noget, der giver mere mening i forhold til din økonomiske situation og dit forbrug.
Selvom det ikke nødvendigvis er det, man har mest lyst til at bruge tid på, kan det i sidste ende betyde, at du opnår en besparelse hver eneste måned, og på et helt år er det altså noget, der godt kan løbe op og få en betydning, og måske sørge for, at der bliver råd til andre sjove ting – og det er de færreste, der vil takke nej til det. Desuden kan det også give mening at kigge efter, om selskabet gør noget for miljøet, hvis du godt kan lide at tænke klimabevidst og vide, at der er tanke for omgivelserne, når du handler strøm. Denne type virksomheder, kan virkelig gøre en forskel.