23948sdkhjf

Sådan laver du Powerpoint-præsentationer, der sælger

Der er simpelthen ikke noget mere kedeligt end en generisk powerpoint-præsentation, der ikke bringer noget nyt til boret.

Det er spild af alles tid, hvis man gang på gang bare præsenterer den klassiske skabelon med et par bullet-points på. Powerpoint kan være et super stærkt værktøj til at selv eller overbevise nogen om noget. Derfor er det så vigtigt, at man kender dets styker og ved, hvordan man skal bruge det effektivt til møder, aftaler og andre præsentationer. I denne guide kommer derfor et par tips til at blive super skarp til Powerpoint-præsentationer. Så kan man med basal viden lave alt fra farverige præsentationer til årshjul i Powerpoint

1) Drop de tekst-tunge slides en gang for alle
Det er umådelig svært at præsentere noget vigtig information eller overbevise nogen om, at de skal købe et produkt, hvis man insisterer på at smide en masse tekst ind i sine slides. Det gider man som publikum faktisk ikke se på. Powerpoint er et visuelt værktøj, hvilket adskiller det fra de andre Microsoft Office produkter som Word og Excel. Derfor skal man også gøre brug af dets muligheder, og ikke blot præsenterer information, der lige så godt kunne have stået i et regneark eller et Word-dokument. Derfor så drop de tekst-tunge slides en gang for alle, og lad vær med at fylde slide med bullet points og tekst. Hvis der skal forekomme tekst i slidsne, så gør ligesom marketing-guruen og forfatteren til adskillige bestseller, Seth Godin - stol på, at publikummet godt selv kan læse, hvad der står på slidet.

2) Brug visuelle elementer - GIFs, Billeder og Videoer er populære
Som nævnt tidligere - Powerpoint er et visuelt værktøj til præsentationer. Derfor så gør det spændende at følge med i de mange slides. Her er det især populært at fange publikummets interesse med noget der skaber blikfang. Det kunne for eksempel være billeder, diagrammer eller noget helt tredje, som er gode til at præsentere noget tungt data, der ellers bare vil blive glemte bullet points. Et alternativ kan også være bevægende billeder, som for eksempel videoer eller GIFs, der altid fanger opmærksomheden hos publikum. Godt indhold kan være nøglen til, at det bliver nemmere at overbevise sit publikum om sine pointer. Derfor så brug gerne så mange visuelle elementer som overhovedet muligt. Hold det dog relativt professionelt og i en kontekst, der passer til begivenheden. Er det, det afsluttende fredagsmøde er der selvfølgelig intet til hinder for, at man kan smide et “Have a nice weekend”-billede ind. Men er man igang med at pitche til en kunde eller en potientiel investor, så skal det være præcist, fyldt med godt indhold og manuskriptet skal sidde lige i skabet. 

3) Skriv manuskript og lav den rette forberedelse
Et anden ting, der er alfa omega sammen med et godt Powerpoint-slide, er den pitch, der følger med præsentationen. Hvis man ikke er helt sikker i sin præsentation, er det fint at skrive et manuskript eller øve sig på det i forvejen. På den måde virker man overbevisende, når man skal præsentere. Derfor så sørg for enten at skrive et manuskript eller lave den rette forberedelse til præsentationen.

Send til en kollega

0.047