23948sdkhjf

Tysk arbejdshavn nærmer sig drift

Arbejdshavnen på den tyske side af Femern-forbindelsen er ved at være klar. I løbet af 2023 begynder flere vigtige projekter

Arbejdshavnen på den tyske side af Femern-forbindelsen er ved at være klar til drift og modtage de første fragtskibe med materialer.

Det oplyser Femern A/S i et opslag på Facebook.

- Et synligt tegn på, at fragtskibene snart kan lægge til kajs, er installationen af fyr på molehovederne, skriver Femern i opslaget.

Arbejdshavnen ligger på ferieøen Fehmarn ved Puttgarten et stenkast øst for færgehavnen og bliver noget mindre end havnen på den danske side. Hele byggepladsen inklusive arbejdshavnen bliver omkring 100 ha, og er dermed cirka en femtedel af byggepladsen ved Rødbyhavn.

Tyske Femern-projekter i 2023

Færdiggørelse af arbejdshavnen

Gravearbejde til tunnelportalen

Påbegyndelse af arbejder for opførelse af to ud af i alt broer

Opførelse og idriftsættelse af betonblandeanlæg

Arbejde forud for den nye jernbanestrækning til tunnelindgangen

Fortsættelse af udgravningen af ​​tunnelgraven i Femern Bælt

Femern A/S

Målet er dog det samme som med havnen ved Rødbyhavn: At fragte store mængder materialer via søvejen frem for over land.

- Vi forventer, at de første skibe ankommer med materialer til den tyske byggeplads til sommer. Og ligesom med arbejdshavnen på den danske side vil det spare omgivelser og miljø for hundredvis af tunge transporter over land, skriver Femern i opslaget.

Første spadestik på den tyske side blev taget i november 2021 - knap et år efter det første og virtuelle spadestik på den danske side.

Hurtigt blev der bygget to transformerstationer til at forsyne tunnelbyggeriet med strøm, anlagt flere kilometer el-, vand- og spildevandsledninger og omlagt kloak- og afløbsledninger.

Nu fortsætter arbejdet med at etablere byggepladsen og forberede byggeriet af tre broer over jernbane og motorvej samt tunnelportalen og indfaldsvejene.

I Tyskland er det Deutsche Bahn-datterselskabet DB Netz, der varetager opgraderingen af jernbaneforbindelserne til tunnelen, mens det tyske svar på Vejdirektoratet, Deges, tager sig af motorvejen.

De to står sammen for byggeriet af den lille sænketunnel på 1,7 km, der skal forbinde øen Fehmarn med det tyske fastland. Netop nu forberedes ansøgnings- og godkendelsesprocessen med Rambøll som rådgiver for tunnelprojektet.

Artiklen er en del af temaet Femern.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.127