MT Højgaard vinder endnu en milliardkontrakt med DSB
MT Højgaard Holdings forretningsenhed MT Højgaard Danmark har indgået en betinget totalentreprisekontrakt med DSB om opførelse af et togværksted med tilhørende baneanlæg i Aarhus i Logistikparken i Brabrand.
Det oplyser entreprenørkæmpen i en børsmeddelelse.
Kontrakten har en værdi på 1,32 mia. kr., og den vil være ubetinget, når DSB’s bestyrelse endeligt tiltræder kontrakten i december 2022.
MT Højgaard har tidligere vundet en række store kontrakter med DSB.
I september 2021 vandt selskabet således en totalentreprisekontrakten på 641 mio. kr. om opførslen af en værkstedsbygning på 11.500 kvm ved Godsbanegården i København, og i august 2022 underskrev MT Højgaard Danmark en aftale med DSB's direktion om opførelse af et stort værkstedskompleks med tilhørende baneanlæg i Næstved til en værdi på 1,3 mia. kr.
Et udbud i tre faser
Byggeriet i Aarhus er i gang, og der er i de seneste måneder udført en del jordarbejder og etableret en ny bro over banelegemet i en særskilt aftale om fremskudte arbejder på ca. 70 mio. kroner.
Kontrakten indgår i DSB’s betingede og faseopdelte udbud, som MT Højgaard Danmark vandt i efteråret 2020.
Udbuddet består af 3 faser:
- Fase 0: Implementeringsfase med afholdelse af kick off-workshop
- Fase 1: Samarbejdsfasen
- Fase 2: Færdigprojekterings- og udførelsesfasen
I fase 1 har DSB, Rambøll, Gottlieb & Paludan samt MT Højgaard Danmark og de øvrige parter i fællesskab fastlagt konstruktions- og udførelsesprincipper, og det har nu ført til indgåelse af kontrakten på totalentreprisen i fase 2.
Børsmeddelelse den 15. november 2022
Byggeri afsluttes i 2026
Værkstedet skal benyttes til reparation og vedligehold af DSB’s nyindkøbte IC5-togsæt, der leveres og skal drives af togleverandøren Alstom.
Værkstedet får otte spor, og udgør sammen med værkstedet på Godsbanen i København, som MT Højgaard Danmark også udfører, de to hovedlokaliteter for det fremtidige vedligehold af IC5-togene.
- Over to år har vi haft et glimrende forløb med DSB og byggeriets andre parter i Aarhus, og nu har vi så indgået den endelige aftale. Nu hvor underskriften er faldet på plads omkring DSB-værkstedet i Aarhus, så kan vi også konkludere at vi er gået fra fase 0 til fase 2 på vores tre samarbejdssager med DSB i København, Næstved og Aarhus. Det glæder vi os selvfølgelig over, og det beviser at den faseopdelte samarbejdsmodel fungerer, som den skal, udtaler porteføljechef i MT Højgaard Danmark, Søren Sørensen, i børsmeddelelsen.
Byggeriet skal efter planen afleveres til DSB og tages i drift i 2026.
Et resultat af strategiskifte
Kontrakten ændrer ikke MT Højgaard Holdings udmeldte forventninger til 2022, men vil yde et væsentligt bidrag til koncernens langsigtede, bæredygtige udvikling i de kommende år, lyder det i meddelelsen.
Det er blot få dage siden, at MT Højgaard offentliggjorde sit regnskab for tredje kvartal 2022. Her var der fremgang i det meste af koncernen, og særligt MT Højgaard Danmark udmærkede sig positivt.
Selskabet øgede således indtjeningen med 80 mio. kr. i forhold til samme periode sidste år.
I et opfølgende interview med Licitationen - Byggeriets Dagblad fortalte koncernchef i MT Højgaard Holding, Henrik Mielke, at fremgangen ikke mindst skyldtes et strategisk valg om at fokusere endnu mere på infrastruktur og anlæg.
- Det strategiske valg om at gå ind på anlæg- og infrastrukturområdet giver gode og spændende ordrer nu, sagde Henrik Mielke 10. november 2022.
Det strategiske valg om at gå ind på anlæg- og infrastrukturområdet giver gode og spændende ordrer nu Henrik Mielke, koncernchef i MT Højgaard Holding, i interview med Licitationen - Byggeriets Dagblad 10. november
Knap halvdelen af MT Højgaard Danmarks omsætning kommer fra infrastruktur og anlæg.
Regnskabsår | 2021 |
Valuta | mio. DKK |
Nettoomsætning | 3091 |
Bruttofortjeneste | 106 |
Resultat af primær drift | 7 |
Resultat før skat | 22,7 |
Årets resultat | 71,5 |
Balancestatus | 2246,4 |
Egenkapital | 885 |
Antal ansatte | 1007 |
Kilde: CVR |