Dybdebombe fundet ved Femernbyggeriet - sprænges bag boblegardin
En 125 kilo tung bombe har siden Anden Verdenskrig ligget på 26 meters dybde midt i Femern Bælt.
Men nu skal den sprænges bort for at gøre plads til den 18 kilometer lange tunnel mellem Danmark og Tyskland.
Det kommer til at ske mandag eftermiddag, når området spærres af for skibstrafik.
For at skåne sæler, marsvin og andet liv i havet tages nye metoder i brug, forklarer teknisk direktør Jens Ole Kaslund, Femern A/S.
- Inden vi sprænger, sender vi lyde ud i havet, der gør, at sæler og marsvin ikke kommer hen til området, forklarer han.
- Derudover har vi lavet et såkaldt dobbelt boblegardin. Her danner vi to ringe, som puster luftbobler op og dermed dæmper lyden, når sprængningen sker. Så hvis der skulle være sæler og marsvin, så mindskes risikoen for, at de får høreskader, siger Jens Ole Kaslund.
Bombefund i Femern Bælt
Inden gravearbejderne til Femern Bælt-tunnelen blev påbegyndt, fik bygherren for den faste forbindelse under Femern Bælt, Femern A/S, af sikkerhedsmæssige årsager undersøgt området i og omkring tunneltracéet nøje for eventuelle krigsefterladenskaber.
I foråret 2021 blev der fundet ueksploderet ammunition i den danske og tyske del af Femern Bælt. Med undtagelse af en tysk dybdebombe har samtlige fund siden kunnet bjærges og uskadeliggøres.
Den tyske dybvandsbombe er af typen D II og vejer 125 kg, og den blev fundet i den danske del af Femern Bælt i nærheden af den tyske grænse og Natura 2000-området ”Fehmarnbelt”.
Bomben på den danske side af Femern Bælt vil blive sprængt under de højeste sikkerhedsforanstaltninger mandag den 17. oktober 2022.
Femern A/S
Sprængningsstedet ligger nær et Natura 2000-område, og det forpligter selskabet til at gøre en ekstra indsats for at tage hensyn til livet i havet.
- Dybvandsbomben ligger ikke lige der, hvor vi graver. Men den er tilpas tæt på. Derfor skal vi være sikre på, at vi ikke rammer den ved et uheld, og derfor fjerner vi den, siger Jens Ole Kaslund.
Et større område på havets overflade vil blive afspærret, så skibstrafik ikke kommer for tæt på.
Det er tre uger siden, at der blev konstateret sprængninger i havet ud for Bornholm og efterfølgende brud på olieledningerne Nord Stream 1 og 2.
Efterforskningen arbejder ud fra en teori om, at der er sket sabotage.
Det har fået Femern A/S til at gøre lidt ekstra ud af at informere om den planlagte sprængning mandag, forklarer Jens Ole Kaslund.
- Vi har vendt sagen en ekstra gang hos Søværnet og fået deres vurdering. Men vi er enige om at fastholde sprængningstidspunktet, som har været planlagt et stykke tid.
- Vi gør så en ekstra indsats for at informere, så alle ved, at det er en kontrolleret og planlagt sprængning, siger Jens Ole Kaslund.
Femern Bælt-tunnelen skal efter planen stå klar i 2029.
/ritzau/