23948sdkhjf

Vinduesbosser indstiller sig på hård kamp

Trods et brandvarmt marked fik den danske dør- og vinduesindustri ikke lettere ved at tjene penge i 2021. Nu indstiller branchens aktører sig på, at det snart kan blive endnu sværere.

Landets vinduesproducenter, der for alvor har været begunstiget af pandemitidens byggeboom og øgede fokus på hjemmet, præsterede sidste år en rekordhøj samlet toplinje, og fra flere lyder det, at den heftige efterspørgsel fortsatte ind i 2022.

– Vi har oplevet fortsat god vækst både i første og andet kvartal, og vi kommer ud af andet kvartal med en meget høj ordrebog, fortæller Mads Storgaard Mehlsen, adm. direktør hos Inwido Danmark.

Også hos nordjyske Idealcombi melder salgsdirektør Claus Winther om et marked i “fortsat fuld vigør”, men Ruslands invasion af Ukraine er ikke gået ubemærket hen hos branchens aktører.

– Året startede rigtig godt, og umiddelbart tydede meget på, at det ville fortsætte, men vi kunne tydeligt mærke, at krigen i Ukraine fra den ene dag til den anden sendte forbrugertilliden ned, og relativt hurtigt så vi en opbremsning i de små ordrer fra privatkunder, fortæller Henrik Kjeldsen, managing director hos Dovista Danmark.

Hos Inwido peger Mads Storgaard Mehlsen på, at væksten i slutningen af andet kvartal er sket i en lavere hastighed, og heller ikke hos Idealcombi kan man sige sig fri for at mærke konsekvenserne af de fortsat stigende priser og den markante usikkerhed, der breder sig blandt byggeriets underleverandører.

– Vi mærker det ikke i ordrebøgerne endnu, men vi mærker det på aktivitetsniveauet i byggeriet, og vi ser ikke længere de helt store mængder af projekter, der summer rundt i markedet, fortæller Claus Winther.

En lussing med potentiale

Hos brancheforeningen Vinduesindustrien peger formand Claus Arberg på, at de potentielle vindueskøbere i dag udviser en anden forsigtighed end i fjor, men han understreger, at situationen i øjeblikket er svær at aflæse.

– I starten af året hørte vi eksempelvis meget om, at kommuner og almene boligselskaber udsatte eller aflyste projekter, og det skabte en del bekymring, men den maveplasker, man så småt havde indstillet sig på, udeblev, så det er tydeligt, at der også er andre ting i spil, forklarer han.

Og det er mildt sagt en del i spil i det marked, de danske vinduesproducenter opererer i. Efter to år med pandemibetingede prisstigninger på råvarer, har krigen i Ukraine ikke alene gjort eg og sibirisk lærk til en mangelvare, den har også ført til eksplosive prisstigninger på den naturgas, europæiske glasproducenter er storforbrugere af.

– På den måde har krigen skabt endnu mere ravage. Producenterne af basisglas bruger voldsomt meget energi og gas i særdeleshed, og det betyder yderligere prisstigninger, forklarer Claus Arberg.

Ifølge Dovistas Henrik Kjeldsen kan netop det give anledning til et efterår, der byder på udfordrende kommunikation med kunderne.

– Vi kigger ind i et år, hvor mange råvarer vil falde i pris, men det gælder næppe glasset, som er enormt påvirkeligt af gasprisen, og fordi det udgør så stor en del af vores produkt, vil man ikke se samme prisfald. Det kan blive en udfordring i dialogen med de udførende, spår han.

Imidlertid ser branchen også et potentiale i de eksplosive prisstigninger på energi.

– På den korte bane vil krig, pres på priser, inflation og den højere rente sætte en begrænsning på lysten til at bruge penge, men omvendt så vil de voldsomt stigende energipriser presse på lysten til at optimere sit hus, og det kan give medvind til vores branche, vurderer Inwidos Mads Storgaard Mehlsen.

Hestene klar til at bides

Således forventer landets vinduesbosser, at det, der tabes på nybygger-gyngerne i et vist omfang kan hentes på renoverings-karussellen, og udviklingen kan allerede spores i bøgerne.

– Vi kan allerede nu se, at forespørgslerne på renovering stiger i procent af mixet i forhold til tidligere, både hvad angår private og boligforeninger – men for sidstnævnte er der selvfølgelig den udfordring, at den samlede pris skal holdes på et niveau, der ikke går hårdt udover lejepriserne, fortæller Dovistas Henrik Kjeldsen.

Overordnet er der dog enighed om, at landets vinduesproducenter går nedgangstider i møde efter to corona-år i tårnhøjt tempo.

– Og en afdæmpning behøver ikke kun være af det onde. Faktisk vil vi nok næsten hilse en lille afmatning velkommen, for markedet har virkelig været overophedet, men en recession, hvor alle skal forsøge at holde omsætningen i et blodrødt marked, er vi helst fri for, lyder det fra Claus Winther.

Dermed er Idealcombi-direktøren på linje med sine branchekolleger. Ingen håber på en recession, men over hele linjen er man indstillet på det mulige scenarie. Og på den øgede konkurrence, et sådant ville medføre.

– Ser man på konkurrencebilledet, så skal vi være meget obs på, at når leverandørernes udgifter til eksempelvis gas stiger, så kommer den udgift videre til os. I et marked, hvor der igen bliver hård kamp på prisen, skal man virkelig være opmærksom på ikke at komme til at udhule sin egen forretning, lyder formaningen fra Vinduesindustriens formand.

Blandt aktørerne melder man dog klar til skærpet kamp om kunderne.

– Selv i den gode periode har vi måttet kæmpe for at få en bid af kagen, og det vil vi jo også gøre, når markedet går ned igen, fastslår Henrik Kjeldsen.

Selvom blot 56 pct. af landets største vinduesproducenter i fjor gik frem på bundlinjen, vurderer Dovista-direktøren, at der fortsat er plads til at konkurrere på prisen, og den udlægning bakkes op af Mads Storgaard Mehlsen.

– Nogle vil få det svært, men ret beset er vi jo underlagt de samme markedsforhold og har de samme leverandører. Men selvfølgelig er der også i den situation en forskel på at være stor og være lille, medgiver Inwido-direktøren.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109