Licitationen mener: Erhvervslivet skal ind i valgkampen
Helt som ventet har de politiske partiers sommergruppemøder i år været ekstra fokuseret på at ramme medierne med skarpt skårne budskaber – fra halvering af den animalske produktion og skattelettelser til fuldtidsbeskæftigede og flere penge til ældre og sundhed samt stramninger i udlændingepolitikken.
Nogle af partierne har også, midt i heden på sommergruppemøderne, lovet, at det skal være lettere at drive virksomhed i Danmark. Men noget helt konkret i forhold til dansk erhvervsliv, er det ikke blevet til – endnu. Det til trods for, at de danske virksomheder et det helt store tandhjul i samfundsøkonomien og velfærdssamfundet.
Den rolle bliver ofte undervurderet af politikerne.
Når virksomhederne spiller så vigtig en rolle i samfundsøkonomien og udviklingen af velfærdssamfundet, så kan man godt undre sig over, at erhvervspolitikken er på slingrekurs og at politikerne hellere vil tale om udlændingepolitik og vegetar-kost end om hvordan man skaber de bedste vilkår for erhvervslivet.
Det er nok sådan, at politikernes fokus helt bevidst retter sig mod de emner, der er stemmer i. Så det er faktisk ikke kun politikerne som undervurderer erhvervslivets betydning. Det er der store del af danskerne som også gør.
Derfor ligger der en kæmpe opgave for erhvervslivets organisationer i at få positioneret erhvervslivet superskarpt.
Det kan måske i højere grad få politikerne på banen med konkrete forslag og visioner som gavner erhvervslivet.
Artiklen er en del af temaet Lederen.