Staten frygter, at entreprenøren smutter fra byggeriet af Storstrømsbroen
De italienske firmaer, der står bag byggeriet af den nye Storstrømsbro, som skal forbinde Falster og Sydsjælland, kommer ikke til at tjene på opgaven. Byggeriet bliver en underskudsforretning, og oveni er byggeriet blevet forsinket i en grad, så Vejdirektoratet - som har bestilt broen - kræver 200 millioner kroner i bod.
Firmaet - Storstroem Bridge Joint Venture I/S (SBJV) - har omvendt rejst krav om merbetaling og mere tid, men parterne har indtil videre ikke kunnet blive enige. Og hos Vejdirektoratet frygter man, at udsigten til tab kan få SBJV til at opgive at færdiggøre broen.
Det skriver Lolland-Falsters Folketidende.
Frygten for, at SBJV giver op, er politikerne i Folketingets transportudvalg blevet orienteret om på et lukket møde 29. marts, og det er nu kommet offentligt frem, efter at Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, har spurgt til sagen.
- Det er ærgerligt, vi er kommet i den situation, men jeg synes, det er vigtigt, der er klarhed og åbenhed om det overfor borgerne. Derfor har jeg stillet spørgsmålene til ministeren, så folk kan se det, siger han til Folketidende.
I et svar til Kristian Pihl Lorentzen skriver transportminister Trine Bramsen (S):
”Med meget stor afstand mellem parternes vurdering af de rejste krav kombineret med, at der for entreprenøren er tale om en tabsforventning og likviditetsudfordringer i forbindelse med gennemførelsen af entreprisen, er der således en risiko for, at entreprenøren ikke kan opretholde den nødvendige fremdrift og ultimativt en potentiel risiko for, at entreprenøren forlader projektet. Hvis entreprenøren forlader projektet, vil det med al sandsynlighed påføre projektet større forsinkelser. Vejdirektoratet har på et lukket møde i Transportudvalget den 29. marts 2022 orienteret om dette samt om foreløbige overvejelser, der kan bidrage til at fastholde entreprenøren på projektet uden at entreprenørens krav dermed accepteres.”
Aldo Cattaneo, der er projektdirektør hos SBJV, maner dog til besindighed.
Spørgsmål: Er der en reel risiko for, at SBJV opgiver at bygge broen færdig?
- Nej. Det er meget usandsynligt. Vi mener, at begge parter har en klar interesse i at finde en løsning på merudgifterne. SBJV er forpligtet til projektets succes og til at finde løsninger for at minimere virkningerne af de globale markedsforhold, siger Aldo Cattaneo til Folketidende.