23948sdkhjf

Jernbane mellem Aarhus og Aalborg skal have komplet make-over

Jernbanen banen mellem Aarhus og Aalborg skal både have nye skinner og gøres klar til hurtigere, og el-drevne tog.

Nu starter så arbejdet på den sydligste del af strækningen. 45 km mellem Aarhus og Langå, hvor Banedanmark i løbet af foråret og sommeren skal udskifte skinner, sveller og sporskifter samt etablere nye broer.

- Banedanmark er i fuld gang med at gøre den jyske hovedstrækning klar til fremtidens klimavenlige eltog, der støjer mindre og udleder godt 85 procent mindre CO2. Som en del af det arbejde er vi nu i gang med at forny sporene mellem Aarhus og Langå, hvor vi i samme omgang gør broer klar til elektrificeringen og nedlægger tre overkørsler, hvor vi i stedet bygger broer, siger Lars Blædel Riemann, områdechef i Banedanmark i en pressemeddelelse.

Om arbejdet

I foråret, sommeren og det tidlige efterår vil Banedanmark mellem Aarhus og Langå blandt andet:

  • Udskifte cirka 85 km skinner
  • Udskifte sveller på cirka 85 km.
  • Udskifter 11 sporskifter og forlænger levetiden på seks andre
  • Udskifter og rense cirka 70 kmballast, som er skærverne i sporet.
  • Anlægger ny sporkasse over en strækning på cirka 15 km.
  • Nedlægge tre overkørsler og etablere tre nye broer i Favrskov Kommune

Banedanmark har tidligere fornyet sporene på strækningerne Langå-Hobro og Hobro-Aalborg.

Med nye skinner og sveller, elektrificering og hastighedsopgradering vil togene i fremtiden kunne køre hurtigere på den jyske hovedstrækning.

Togene kan i dag køre med en hastighed på op til 160 km/t på strækningen. Når hastigheden på strækningen er opgraderet, bliver det muligt at køre op til 180 km/t på dele af forbindelsen.

Ifølge Banedanmark skulle det også kunne give en mere behagelig - og grønnere - rejse.

- Når alle ændringerne er fuldt ud gennemført, og de elektriske tog er sat ind på strækningen mellem Aarhus og Aalborg Lufthavn, vil passagerne få en hurtigere, mere stabil og endnu mere klima- og miljøvenlig transport, siger Lars Blædel Riemann i meddelelsen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125