Licitationen mener: Danmark mister værdifuld viden
Næsten hver femte student fra 2015-årgangen var fem år efter, at studenterhuen kom på hovedet, endnu ikke begyndt på en videregående uddannelse.
Det viser nye tal fra Børne- og Undervisningsministeriet, og det er en mærkbar stigning i forhold til de to foregående år, hvor henholdsvis 10,9 og 12,2 pct. fra 2013- og 2014-årgangene endnu ikke havde fastlagt deres videre vej i uddannelsessystemet fem år efter eksamen.
Der kan selvfølgelig være mange årsager til, at man ikke har taget en videregående uddannelse. Nogle klarer sig jo vitterlig fint uden en uddannelse, men det er et fåtal, og Danmark går glip af viden, når mange fra en ungdomsårgang ikke læser videre efter en ungdomsuddannelse.
For tallene viser også, at tre ud af fem ufaglærte studenter er inden for fem år begyndt på en anden uddannelse efter studentereksamen, men er faldet fra. Det kunne tyde på, at den videre vej i uddannelsessystemet er uoverskuelig for en del, når de har så svært ved at finde den rette hylde.
Danmark er overvejende et vidensamfund, og viden er vores vigtigste knowhow. Derfor er det så katastrofalt, når næsten hver femte af en hel studenterårgang ikke kommer videre i uddannelsessystemet. Men det er også spild af tid, at de unge tager tre år i gymnasiet uden at bruge eksamensbeviset til noget.
Der er brug for en mærkbar indsats i både folkeskolen og gymnasiet for at flere får en videregående uddannelse. Men også foretager det rette valg af uddannelse.
Artiklen er en del af temaet Lederen.