Service er det nye nøgleord i byggebranchen
Hurtig og venlig service er noget, vi normalt forbinder med shopping og restaurantbesøg. Det er sjældent håndværkeren på byggepladsen, der som det første popper op på nethinden, når talen falder på service.
Ikke desto mindre spiller service og vedligehold - og dermed kundefokus - en betydelig rolle i byggebranchen. En bygning skal jo ikke blot tegnes, projekteres og bygges, den skal også serviceres og vedligeholdes. Et stigende antal bygherrer vælger at outsource denne opgave, hvilket åbner et attraktivt vindue for de byggeentreprenører, der kan håndtere hele bygningens livscyklus.
En undersøgelse blandt min egen virksomhed IFS’ byggekunder viser, at 25 procent nu inkluderer service, vedligehold og facility management i deres tilbud - et tal der forventes at vokse til 50 procent i 2025.
Ny indtjeningskilde for byggeentreprenøren
Normalt er det service- og vedligeholdsvirksomheder, der får kontrakterne på opgaverne. Værdien på en servicekontrakt kan ofte være 120-200 procent højere end værdien på selve byggekontrakten, så regnestykket er ret enkelt: Hvis man som byggeentreprenør kan tilbyde en totalentreprise, der også omfatter efterfølgende service og vedligehold af den bygning, man bygger, får man en langt bedre indtjening. Og ikke nok med det, man får også en forudsigelig og pålidelig indtjeningskilde, som kan skabe fundamentet for vækst, innovation og langsigtet succes.
Man vinder selvfølgelig ikke de eftertragtede service- og vedligeholdskontrakter ud af det blå. At påtage sig ansvaret for hele byggeriets livscyklus kræver et langt stærkere kundefokus, end man er vant til at have i byggebranchen, samt digitale løsninger, der giver fuld kontrol over hele byggeprojektet og skaber klarhed over projektcyklusserne.
Den svære disciplin: Kunden i centrum
Det kan ikke understreges nok, hvor vigtigt det er, at alle parter arbejder ud fra den samme version af sandheden, når man skal styre et stort og komplekst projekt gennem mange faser med kunden i centrum. Det kræver digital understøttelse. Lykkes det, står byggeentreprenøren stærkere positioneret til at sælge service- og vedligeholdskontrakter.
Ud over de klare økonomiske fordele er der også andre vigtige gevinster ved at påtage sig ansvaret for hele bygningslivscyklussen. Jeg er sikker på, at man som totalansvarlig entreprenør over for bygherre vil være mere opmærksom på, hvordan bygningen fungerer - at brugerne er glade for at bruge den, at den lever op til målsætningen.
Det vil tilføre ekstra kvalitet til byggeprojekterne, ligesom et forstærket fokus på klimavenlige, holdbare materialer også må forventes at komme højere op på dagsordenen, hvilket vil føre til mere langtidsholdbare byggerier.
Artiklen er en del af temaet Debat.