Licitationen mener: Behold det høje niveau på vejene
Både 2020 og 2021 bød på høje anlægsrammer i landets kommuner på grund af coronasituationen. Og det var heldigvis noget, som kunne afspejles i vejbudgetterne.
9,1 mia. kr. lå vejudgifterne på i de to år, og måske har kommunerne indset, at det godt kan betale sig at sætte rigelige milliarder kroner af til vejvedligeholdelsen. For de 98 kommuner skyder i 2022 igen 9,1 mia. kroner i anlæg og drift af veje.
Det er jo langt fra nogen ukendt videnskab, at det ikke kan betale sig at lade være med at vedligeholde vejene. For jo længere man lader stå til, jo dyrere bliver det at udbedre dårligt vedligehold af landets veje.
Den seneste opgørelse over investeringsbehovet på vejene er fra 2017, og dengang lød behovet på 3,9 mia. kr. Om det er blevet større, ved ingen. Men under alle omstændigheder har flere års manglende vilje til at prioritere vejene gjort, at mange kommunale veje fortsat lider under et vedligeholdelsesefterslæb.
Derfor er det også bedre sent end aldrig, at kommunerne fastholder det høje niveau fra de foregående år. Det er selvfølgelig ikke kun godt for den generelle kvalitet af vejene, men bedre og fremkommelige veje er med til at gøre trafikken bedre, og dermed øger det også erhvervslivets mobilitet.
Samtidig må vi ikke glemme, at det giver flere opgaver til anlægsvirksomhederne. Her må man så bare appellere til kommunerne, at de får lagt nogle realistiske vedligeholdelsesplaner, så branchen undgår stop-and-go-problematikken.
Denne gør det unægtelig svært at planlægge de kommende år.
Artiklen er en del af temaet Lederen.