Licitationen mener: Køber Løvens Hulefolk katten i sækken?
Det oser af iværksætterglæde og virkelyst, når deltagerne i Løvens Hule, med stor entusiasme, fortæller om deres planer foran de garvede investorer i tv-programmet Løvens Hule.
Løvens Hule er en fantastisk skueplads for den underskov af små virksomheder, som frygtløst og med voldsom energi kaster sig ind i kampen om investorernes gunst. Iderigdommen er kolossal og selvom troen på egne evner af og til er rigelig stor - ligesom værdiansættelsen - så er det fantastisk at se, hvordan mange af deltagerne har skabt virksomheder, som allerede har solide markedsandele og stort indtjeningspotentiale.
Tag nu for eksempel virksomheden Urban-Hald som handler med byggematerialer på nettet. De fik forleden 2,4 mio. kr. med hjem fra Løvens Hule for 30 pct, af virksomheden med en værdiansættelse på otte mio. kr.
Urban-Hald formår at købe billigt ind i blandt andet Polen og styrer direkte mod gør-det-selv markedet. Og det giver tilsyneladende pote - og appellerer til de sultne Løver.
Det er imidlertid også et udtryk for, at mange byggematerialeleverandører vælger at springe de traditionelle byggecentre over og dermed piller et led af værdikæden.
Om det er farbar vej, kan kun tiden vise. Måske har Løverne købt katten i sækken ved at springe hylderne i byggecentrene over. Eller også ser de et marked, som i forhold til boligejerne, fremover nærmest udelukkende udfolder sig på nettet. Lige nu er det helt sikkert den vej, det går.
Artiklen er en del af temaet Lederen.