En Cat på lerfødder
Teglværker er per definition storbrugere af energi, når de skal brænde mursten til byggeriet. Sådan er det også hos Strøjer Tegl på Fyn.
Men selvom man bruger meget energi, kan man godt optimere forbruget, så man bruger mindst muligt og dermed udleder så lidt energi som muligt. For ikke længe siden viste en opgørelse over danske teglværker, at netop Strøjer Tegl er i font, når det gælder om at tænke i miljøvenlig produktion og mindre udledning af CO2.
Strøjer Tegl har sin egen gasforsyningsledning, og heri indgår også biogas, når de store ovne skal varmes op til de høje temperaturer, som man brænder mursten med. Men det er ikke kun selve forbrændingen af sten, det gælder. Det gælder alle led i produktionen. Dermed også når man skal flytte med de store bjerge af ler, der skal fragtes ind fra lergravene til store bunker i lagerhallerne på teglværket, og videre derfra ind til produktion.
Nær halvering af forbruget
Købet af to Cat læssemaskiner 972MXE betyder en væsentlig brændstofbesparelse og en højere produktivitet med et lavere forbrug.
- Vi skal bruge store læssemaskiner til at fragte den tunge ler fra lerbunkerne og de ca. 150 meter ind til produktionslinjen. Det kræver maskiner, der har en rigtig god og stærk tranmission, samtidig med, at de ikke bruger for meget brændstof. Faktisk har vi med de nye maskiner reduceret brændstofforbruget til det halve, og det er noget der tæller positivt i CO2 regnskabet, fortæller teknisk chef i Strøjer Tegl Niels Opstrup til Licitationen Byggeriets Dagblad.
Han er udmærket klar over at en stor læssemaskine, der kører på diesel, ikke kan betegnes som en grøn maskine, men når man anskaffer en læssemaskine med det lavest mulige forbrug i markedet, som tilmed anvender add-blue, så er udledningerne stærkt begrænsede:
- En halvering af forbruget er da til at tage og følge på. De gamle maskiner brugte hver ca. 21 liter diesel pr. time og de nye bruger ca. 12 liter pr. time, siger han og tilføjer, at læssemaskinerne kører ti timer dagligt, og hver maskine flytter ca. 400 ton ler om dagen.
Tid til udskiftning
Virksomheden havde to andre læssemaskiner, som havde kørt henholdsvis 10.000 og 12.000 timer, så det var tid til udskiftning. Samtidig havde de nogle år på bagen, og da det er krævende arbejde, bliver de slidte.
Og virksomheden har planer om at skifte alt det rullende materiel på fabrikken til samme mærke, da det også handler om at få en god serviceaftale. De råder også over blandt andet dozere og gravemaskiner, som løbende vil blive udskiftet til Caterpillar, for at opnå de samme fordele som med de to læssemaskiner.
- Det hele skal spille sammen. Du kan ikke fjerne et led i kæden, uden at hele produktionen i princippet stopper. Vi er afhængig af hvert enkelt led. Vi søger derfor efter de mest stabile løsninger. Cat vurderer vi til at være de mest driftssikre og pålidelige maskiner på markedet, siger Niels Opstrup.
Samtidig har maskinførernes holdning til maskinerne også lidt at skulle have sagt. For de skal sidde i maskinerne i de mange timer hver dag, så de skal have det rart, når de fragter ler. Derfor kom de med på råd inden valget endeligt skulle tages.
Svære definitioner
Direktør i Strøjer Tegl, Kasper Damsø siger til Licitationen Byggeriets Dagblad:
- Vi har i virksomheden er helt klar filosofi om at være så miljøbevidst som overhovedet muligt, men vi mangler faktisk svar på det essentielle spørgsmål; menlig hvornår er noget grønt? Vi kan ikke selv besvare det, og vi efterspørger derfor konkrete målbare definitioner af, hvad der er grønt og hvad der ikke er. Vi har kørt en kampagne med syv mursten, fremstillet på syv forskellige måder, men der er ikke en entydig sandhed om, hvilken af de syv mursten, der er mest grøn, siger han til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Han tilføjer at teglværket til trods for manglende definitioner går efter at være så miljøbevidst som muligt:
- Vi ville også gerne køre vore trucks på el, men vi kan faktisk ikke få maskiner, der leverer varen, siger han.
Kasper Damsø sidder i et af regeringens 13 klimapartnerskaber.