Tonstung leverance med få centimeters nøjagtighed
Det blev en lang arbejdsdag på vandet for mandskabet på operationen med at sænke pylonfundamentet i Storstrømmen. Fra formiddag til sen eftermiddag handlede det om først at sænke prammen, som pylonfundamentet stod på. Derefter trak de med slæbebåde fundamentet hen til den position, hvor det skulle sænkes ned på havbunden.
Fra klokken 18.00 mandag begyndte så selve sænkningen, og omkring midnat stod pylonfoden på havbunden. Det skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.
På forhånd var mandskabet parat til, at måtte bruge flere forsøg til at ramme præcist, men projektchef Niels Gottlieb fortæller, at første forsøg på at placere fundamentet er gået over al forventning.
– Det ser ud som om, pylonfoden er placeret indenfor de fem centimeters nøjagtighed, vi kræver. Nu skal vi bruge lidt tid på at foretage kontrolmålinger. Når det er bekræftet, kan vi gå i gang med at fylde fundamentet op med sand, så det står fuldstændig solidt på havbunden, siger Niels Gottlieb.
Næste skridt i arbejdet med pylonen bliver, at entreprenøren skal bygge en arbejdsplatform op oven på pylonfoden. Platformen skal bruges til at bygge den 100 meter høje pylon op i højden.
– De kommende måneder kommer til at gå med at bygge arbejdsplatformen. Blandt andet skal der etableres kraner på platformen til at løfte elementerne til pylonen op. De enkelte elementer skal så støbes sammen på stedet, siger Niels Gottlieb.
Fakta om pylonen
Højde: Cirka 100 meter over havoverfladen
Vægt: Cirka 32.000 ton
Funktion – skal understøtte de kabler (stag), brofagene er ophængt i.
Der etabelres kun en pylon, fordi der er tale om en skråstagsbro. Havde det været en hængebro, skulle der være mindst to tårne.