1,5 kvadratkilometer tunnelelementfabrik får grønt lys
Godkendelsen er i hus til fabrikken, der skal støbe de 217 meter lange og 73.000 ton tunge elementer til Femern Bælt-forbindelsen. Det skriver Lolland Kommune i en pressemeddelelse.
Det er Femern Link Contractors (FLC), som den 3. maj fik den endelige miljøgodkendelse, der gør det muligt for FLC at opføre tunnelelementfabrikken ved Rødbyhavn og efterfølgende producere de tunnelelementer, der på sigt skal danne den færdige tunnel.
Miljøgodkendelsen regulerer alene området omkring fabrikken, men dækker alligevel et areal på cirka 1,5 kvadratkilometer. Heraf er en stor del overdækket i form af store haller.
Om den omfattende proces med håndtere en miljøgodkendelse på så stort et byggeri siger Lollands borgmester Holger Schou Rasmussen:
– Der er næppe andre kommuner i Danmark, der har haft en lignende opgave før, og vi er derfor både stolte af og glade for, at vi nu er i mål – og endda med et resultat, som vi alle kan være tilfredse med.
Femerntunnelen kommer med sine 18 km til at bestå af 89 elementer, der skal fremstilles i armeret beton på fabrikken i Rødbyhavn.
Der er to slags tunnelelementer: 79 standardelementer og 10 specialelementer. Hvert standardelement har en længde på 217 meter og en vægt på 73.000 ton. Specialelementerne får desuden en særlig ’kælderetage’ til teknik, hvilket gør byggeprocessen og vedligeholdelse af den færdige tunnel nemmere.