Licitationen mener: Prisstigninger kan få syg værdikæde til at kollapse
Hvad skal en vare koste? Ja, som oftest sætter man prisen efter, hvad markedet kan bære, her og nu. Andre gange vil man erobre markedsandele og sænker priserne eller går i markedet med priser, som afspejler virksomhedens likviditetsforhold.
Mens prisen på en given vare er yderst relevant for køberen, så er køberen mindre interesseret i at vide noget om baggrunden for prissætningen, medmindre det handler om rabatter.
På et hårdt konkurrencepræget marked som byggebranchen, hvor der næsten udelukkende konkurreres på prisen, er det svært at hæve priserne. Det er oplagt, at priserne kan hæves i takt med de normale markedsmekanismer som udbud og efterspørgsel, men selv i den situation er værdikæden under pres.
Når byggecentrene nu vil hæve priserne så hænger det naturligvis sammen med, at byggecentrene betaler mere for varerne hos producenterne. Situationen forværres yderligere af, at byggeriets værdikæde i årevis har været under et usundt pres, hvor der er meget få penge at dele.
Når entreprenørerne og håndværksmestrene presses på prisen, så presser de nedad i værdikæden og forlanger store rabatter i byggecentrene, som hidtil har sendt regningen videre til producenterne. Nu er den del af værdikæden blokeret og byggecentrene bliver nødt til at sende regningen videre.
Og det kommer ikke til at gå stille af i en branche, hvor pris er noget man forhandler sig frem til og som stort set aldrig afspejler den reelle værdi.
Artiklen er en del af temaet Lederen.