LICITATIONEN MENER: Respektløst ikke at betale til tiden
Det er for at sige det lige ud skandaløst og fuldstændig uanstændigt, at Københavns Kommune i perioden fra september sidste år til september i år har haft fakturaer for sammenlagt 900 mio. kr., som ikke er blevet betalt inden for de 30 dage, som loven siger. Selvom kommunen i samme periode har haft regninger for i alt 19 mia. kr., så er det alt for sløset og tyder på mangel på respekt for de mange virksomheder, som ikke bliver betalt til tiden.
I de virksomheder, som ikke modtager betaling til tiden, sættes likviditeten under pres. Det er ikke fair, at virksomhederne på den måde skal fungere bank for kommunen.
Afsløringen af de mange overskridelser af betalingsfristerne kommer fra kommunens egen revision og er desto mere pinagtig fordi kommunen, i lyset af corona-krisen, allerede i foråret meldte ud, at man ville fremrykke alle betalinger til kommunens leverandører for netop at hjælpe til i en svær tid.
Mens der tilsyneladende er en række administrative problemer, som skal løses i kommunen, når det handler om at betale leverandørerne til tiden, så synes der at være anderledes effektivitet, når kommunen ikke får egne fordringer betalt. Så er der helt styr på antallet af straf- og rykkergebyrer.
Så her er et vink med en vognstang til Københavns Kommune: Stram op og betal regningerne til tiden. Pas godt på de mange virksomheder og deres medarbejdere, som er med til at holde hjulene i gang - og som i sidste ende er med til at betale den kommunale administration.
Artiklen er en del af temaet Lederen.