Se billederne: Storstrømsbros første bropillefundament har nået havbunden
Det første fundament til den kommende Storstrømsbro, som er bygget på land og sejlet ud til sin plads, er nu blevet placeret på havbunden. Dermed er broens første skridt ud i Storstrømmen nu taget, skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.
Der kommer til at være i alt 45 bropiller under den færdige bro. Det nye fundament udgør broens tredje bropille i retningen fra Falster til Masnedø, hvor de to første er støbt in situ – på stedet – på land. Det er dermed det første fundament, som er støbt på land, og derefter transporteret ud og sænket ned på havbunden af byggeriets store flydekran.
Turen fra byggepladsen til Falster startede for godt og vel en uge siden, da det 1.800 ton tunge fundament blev flyttet ud på en særlig pram. Den store FAGIOLI-flydekran, som ankom i foråret og blev samlet hen over sommeren, sejlede afsted mod Falster onsdag, så den var klar til at løfte det store fundament op og sænke det ned på havbunden. Torsdag sejlede selve fundamentet afsted fra Masnedø, styret af tre slæbebåde, og ankom til den ventende kran ud for Falsters kyst i løbet af formiddagen.
Den nye Storstrømsbro
Den nye Storstrømsbro skal forbinde Sjælland og Falster via Masnedø, og bliver cirka 4 kilometer lang med to jernbanespor, en tosporet landevej og gang- og cykelsti.
Broen vil være Danmarks tredjestørste bro efter Øresundsbroen og Storebæltsbroen.
Fundamentets ankomst til kysten ud for Falster, hvor arbejdet med at etablere brofæstet er i fuld gang. I det fjerne ses byggepladsen på Masnedø, hvor fundamentet er støbt.
Derfra blev fundamentet ganske forsigtigt løftet op fra prammen, som blev trukket ud igen, for så at blive sænket ned i vandet. På forhånd var der lagt først et stenlag ud på havbunden, og derefter et afretningslag, som skal sikre, at betonfundamentet står på et fast og solidt underlag.
- Det er en kæmpe operation, vi nu har gennemført, som kræver nogle helt særlige kompetencer. Der er blevet arbejdet dag og nat på at forberede de mange forskellige dele, som er nødt til at være på plads, når man arbejder på denne skala, siger Niels Gottlieb, projektchef i Vejdirektoratet, i pressemeddelsen.
De næste fundamenter er allerede ved at blive bygget på Masnedø, og vil i den kommende tid blive sejlet ud og placeret i Storstrømmen.