Danmarks største vejbygger cementerer førerrolle
M.J. Eriksson er involveret i en lang række af de kommunale vejprojekter, som tager form i disse år. Seneste skud på stammen er en ny forbindelsesvej på cirka to kilometer, som løber vest om Uhre i Vejle Kommune i stærkt kuperet terræn, samt den 12-kilometer lange Bering-Beder Vejen i Aarhus Kommune, der skal forbinde Torshøjvej og Østjyske Motorvej syd om den jyske hovedstad.
”Det er interessante projekter med mange komplekse facetter. Vejen vest om Uhre stiger med 86 meter og op til 70 i promille over en stejl bakkekam. Dertil kommer to meget kunstneriske buebroer, hvor der stort set ikke er én lige kant. Bering-Beder Vejen syd for Aarhus er det største kommunale vejprojekt i nyere tid. Omfartsvejen passerer tre mindre bysamfund med skærende veje, der kræver meget trafikafvikling,” udtaler Morten Rahbek, regionschef for M.J. Eriksson, Midt/Nordjylland.
In-house kompetencer sammenflettes
Den høje kompleksitet, som præger begge vejprojekter, fordrer multidisciplinære kompetencer inden for både konstruktioner og anlægsarbejde. Det er derfor oplagte sager for M.J. Eriksson, der tidligere på året etablerede betonafdelingen Construction, som kan løfte omfangsrige entrepriser i tæt, tværfagligt samspil med anlægsafdelingen.
”I de fleste større vejentrepriser indgår konstruktioner af forskellig art, hvorfor det er en stor fordel at have disse kompetencer in-house. Ved at operere som samlet enhed kan vi optimere processen på tid og økonomi samt minimere grænseflader, så vi står stærkt i forhold til de kommunale vejudbud – og jo højere kompleksiteten er, desto mere stiger vores interesse,” forklarer Michael Duelund, afdelingsleder hos M.J. Eriksson, Construction
Kommunalt match
M.J. Erikssons interesse for kommunale vejprojekter er blandt andet et resultat af et nedadgående udbud fra Vejdirektoratet. Derudover har ophævelsen af anlægsloftet skabt grobund for en stigende mængde multidisciplinære vejudbud på tværs af landets kommuner.
”Der er en del kommuner, som har vejprojekter af en vis størrelse i støbeskeen. Mange af disse indeholder udfordrende elementer og bygningsværker, som kræver, at man tænker sig grundigt om, og de passer os derfor rigtigt godt – især efter etableringen af vores nye betonafdeling,” forklarer Morten Rahbek
”Til trods for at Construction er et nyt ben i M.J. Eriksson, så råder vi over nogle meget erfarne medarbejdere, som har prøvet at bygge den her slags konstruktioner før. Det giver os også mulighed for at prøve kræfter med nogle markeder, hvor vi ikke har været repræsenteret lige så tydeligt før,” slutter Michael Duelund.
OM M.J. ERIKSSON A/S:
• M.J. Eriksson blev stiftet i 1945 og beskæftiger flere end 700 medarbejdere i dag.
• Den landsdækkende virksomhed råder over egne afdelinger inden for fundering, beton, grundvandssænkning, jernbane, tunnelering og kranudlejning.
• Medarbejdernes fagspecifikke kompetencer understøttes af Danmarks største maskinpark, som tæller flere end 450 entreprenørmaskiner på bælter eller gummihjul, mobilkraner og jernbanemaskinel og andet specialudstyr.
Læs mere på www.mjeriksson.dk