Vestjysk entreprenør satser elektrisk
Fremtiden er elektrisk, og fremtiden er allerede ankommet. Det mener entreprenør Jesper Sørensen i Lyne ved Tarm i det vestjyske.
Den har han netop skiftet ud. Ikke fordi den tyske minilæsser ikke gjorde det, den skulle. Tværtimod.
Med med en tilsvarende maskine af nyeste model er Jesper Sørensen ikke længere afhængig af et kraftstik for at lade op.
Weidemann 1160 eHoftrac nøjes med et ganske almindeligt 230 Volt-stik.
- Vi har fået bygget en converter ind i den nyeste af vores biler og kan lade Weidemann-læsseren, uanset hvor vi arbejder. Planen er, at der også skal bygges convertere ind i de andre biler. Vi holder hele tiden øje med nye elektriske muligheder, for der er allerede krav mange steder om, at vi skal køre med elektriske maskiner. Ikke mindst indendørs, og i perioder har vi rigtig meget indendørs nedbrydning, fortæller Jesper Sørensen.
Han er indehaver af virksomheden. Og han er lillebror til to af medarbejderne. Både Emil og Kim er ansat hos Sørensens Anlæg og Service.
230 Volt afgørende
- Der er ikke tvivl om, at vi får flere el-maskiner, når de rigtige kommer. I øjeblikket går vi og venter på næste udspil fra Weidemann. Vi har også haft andre mærker på prøve, men ingen af dem har indfriet de krav, vi stiller til dem. Så foruden den eldrevne, har vi også to andre Weidemann-læssemaskiner og en Weidemann-teleskoplæsser, siger Emil Sørensen.
Muligheden for at lade direkte på 230 Volt blev den direkte anledning til at skifte den ældre eHoftrac med den nye.
- Den gamle kørte omkring 250 timer om året helt uden problemer, og der var masser af gode timer i den endnu. Det var kun fordi, vi kunne komme over på 230 Volt-forsyning, den blev skiftet ud. eHoftrac er 98 centimeter bred, og det betyder, at vi kan bruge den overalt. Den kører uhindret gennem de fleste dørhuller, og hvis det kniber, er løsningen bare at pille dørkarmene af, fortæller Emil Sørensen.
Masser af kræfter
Sørensen-brødene er ikke i tvivl om, at de elektriske Weidemann-læssere magter mindst det samme som tilsvarende maskiner på dieseldrift.
- Inden vi afleverede den gamle eHoftrac, nåede den lige at køre 3300 kubikmeter betongulv og grusfyld ud ved en nedbrydning i Aarhus. Jeg kan tydeligt mærke, at den nye også har rigeligt med kræfter. Når vi skal køre gips, tegl og beton ud, sætter vi en halvanden kubikmeter container på i stedet for skovlen. Så flytter den 1400-1500 kg ad gangen uden problemer, siger Emil Sørensen.
Det er Weidemann-importøren Stemas, der er fast leverandør af de tyske maskiner til Sørensens Anlæg og Service. Det er tilmed samme Stemas-mand, salgskonsulent Peter Røjkjær, der har sørget for at sende alle maskinerne til Tarm.
Weidemann først
- Vi oplever mere og mere efterspørgsel på el-maskiner, hvor netop Weidemann kom først. Mens andre maskinmærker stadig er gang med at udvikle maskiner til batteridrift, bruger Weidemann-konstruktørerne tiden på at optimere. For Jesper Sørensen har det været vigtigt at kunne få en maskine, der kan lade op direkte fra en almindelig stikkontakt på byggepladsen, så det ikke er nødvendigt at have en stor lader hængende på bilen, siger Peter Røjkjær.
Det vakte stor opmærksomhed, da Stemas kunne præsentere den første fuld-elektriske Weidemann på Agromek i 2014. Den støj- og udstødningsfri læssemaskine hedder fortsat eHoftrac, men der er løbende udviklet og opdateret på maskinen i løbet af de seks år.
Sigh