23948sdkhjf

LICITATIONEN MENER: Der er lang vej til flere elbiler

Adskillige bilejere sad sikkert med bange anelser i går, da den særlige Eldrup-kommission fremlagde sine forslag til den grønne omstilling af personbiler.

Umiddelbart tegner det til at blive en dyr affære, for skal der rulle en million grønne biler rundt på vejene i 2030 koster det i omegnen af 5,7 mia. kr. for samfundet. Samtidig kan bilejere og virksomheder se frem til vejafgifter og hårde afgifter for brug af benzin- og dieselbiler.

Der skal jo ikke herske tvivl om, at vejen til et grønnere samfund er ved at udfase benzin- og ikke mindst dieselbilerne. Og det kræver politisk handling at finde vejen dertil - og forhåbentlig brede flertal bag aftalerne.

Skal borgere og virksomheder med på bølgen, kræver det incitamenter - men sikkert nok også en del tvang med i overvejelserne - når de skal skifte deres dieselbil ud.

Danmark har i forvejen et af verdens højeste afgiftssystemer på biler. Og afgifterne på elbiler ligger langt fra fast, hvilket gør det økonomisk usikkert at anskaffe sig en elbil i dag. Her skal der sættes ind politisk.

Et helt andet spørgsmål er infrastrukturen. For adgangen til ladestandere svarer jo langt fra til fremtidens behov. Kan du ikke finde en ladestander er din bil jo værdiløs, og hvorfor så investere i en elbil.

Her virker det som om, at visse partier ikke har tænkt sig om, når de kræver stop for salg af benzin- og dieselbiler allerede i 2022.

Vejen frem er helt bestemt elbiler. Men infrastrukturen og afgiftsssystemet skal for alvor ses efter i sømmene, før der tages drastiske beslutninger.

Artiklen er en del af temaet Lederen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095