23948sdkhjf

Rambøll er valgt som hovedrådgiver på nedrivning af Storstrømsbroen

Vejdirektoratet har valgt Rambøll som hovedrådgiver på nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro.

Det skriver Rambøll i en pressemeddelelse. 

Projektet, der har en samlet værdi på 330 mio. kr., er det største nedrivningsprojekt af et bygværk nogensinde i Danmark med stort fokus på miljø og materialegenanvendelse.

Rambøll er valgt som hovedrådgiver på projektet ud af et felt på i alt fem tilbudsgivere og skal stå for planlægning, udbud og gennemførelse af projektet. Projektet løses i samarbejde med Teknologisk institut, som vil have fokus på beton og genanvendelsespotentialet.

- Vi glæder os til samarbejdet med Rambøll og til at komme i gang med det spændende arbejde på den største bronedrivning til dato i Danmark. Vi modtog fem særdeles velkvalificerede bud på opgaven som hovedrådgiver. Det var et utroligt tæt løb, og vi er meget tilfredse med resultatet, siger Niels Gottlieb, der som projektleder i Vejdirektoratet, i pressemeddelelsen. 

Hos Rambøll ser man frem til at komme i gang med arbejdet.

 - Vi er utroligt stolte over at have vundet dette projekt, hvor vi får mulighed for at benytte en bred vifte af vores rådgiverkompetencer inden for bæredygtighed, som i dette tilfælde tæller miljørådgivning, materialeteknologi og off-shore, fortæller Jens Chr. Helbech Hede, direktør for anlægskonstruktioner i Transport i Rambøll Danmark, i meddelelsen.

Arbejdet går i gang, når ny bro åbner 
Rambøll oplyser, at deres fokus bliver at hjælpe Vejdirektoratet med at få klarlagt miljøaspekterne, så nedrivningen af bygværket får så lille et aftryk som muligt på det omkringliggende miljø.

- Og det er en kompleks opgave, ikke mindst fordi broen er placeret over vand, hvilket også har en betydning for det maritime miljø i Storstrømmen, siger Jens Chr. Helbech Hede.

Selve nedrivningen af Storstrømsbroen går i gang, når den nye Storstrømsbro åbner for vej- og banetrafik (se faktaboks). Nedrivningen omfatter foruden broen også delvist landfæster og dæmninger på Masnedø og Falster.

Nedrivningsarbejdet forventes at tage tre år.

Niels Gottlieb fra Vejdirektoratet har i et interview med Licitationen - Byggeriets Dagblad i februar fortalt, at entrepriseudbuddet skal ud i "løbet af 2022".

- Rådgiveren skal hjælpe os med at udforme udbudsmaterialet til entreprisearbejdet, lød det dengang. 

Om den nye Storstrømsbro

Vejdirektoratet bygger en ny Storstrømsbro, der forbinder Sjælland og Falster via Masnedø.

Broen bliver cirka fire kilometer lang og er Danmarks tredje største bro efter Øresundsbroen og Storebæltsbroen.

Storstrømsbroen får en elektrificeret jernbane i to spor anlagt til 200 km/t og en tosporet landevej til 80 km/t. Desuden får broen en gang- og cykelsti.

Den politiske beslutning om at bygge en ny Storstrømsbro blev truffet af Folketinget med trafikaftalen af 21. marts 2013. Byggeriet startede i oktober 2018. Broen forventes at være klar til biltrafikken i 2022 og jernbanetrafikken i 2023.

En analyse foretaget af Banedanmark viste, at den nuværende Storstrømsbro, som blev bygget i årene 1933-37, ikke ville kunne holde til de større trafikmængder primært på jernbanen, som skal krydse broen, når Femern Bælt-forbindelsen til Tyskland åbner.

Derudover er broen i en dårlig stand, som vil kræve omfattende vedligeholdelsesarbejder i fremtiden, hvis den skulle bestå, lyder vurderingen.

Den samlede pris for projektet inklusive nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro er ca. 4,1 mia. kr.

Det er det italienske joint venture, Storstroem Bridge Joint Venture (SBJV), som entreprenørkoncernen Itinera står bag, der bygger broen for den danske stat.
Ingeniører: Studio Geotecnico Italiano, Andermann Engineering Denmark ApS, Orbicon A/S, EKJ Rådgivende Ingeniører A/S, Atkins Danmark A/S og Lui Consult ApS

Hovedrådgiver: Cowi i samarbejde med Dissing+Weitling og Hasløv & Kjærsgaard

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.224