Rambøll er valgt som hovedrådgiver på nedrivning af Storstrømsbroen
Vejdirektoratet har valgt Rambøll som hovedrådgiver på nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro.
Det skriver Rambøll i en pressemeddelelse.
Projektet, der har en samlet værdi på 330 mio. kr., er det største nedrivningsprojekt af et bygværk nogensinde i Danmark med stort fokus på miljø og materialegenanvendelse.
Rambøll er valgt som hovedrådgiver på projektet ud af et felt på i alt fem tilbudsgivere og skal stå for planlægning, udbud og gennemførelse af projektet. Projektet løses i samarbejde med Teknologisk institut, som vil have fokus på beton og genanvendelsespotentialet.
- Vi glæder os til samarbejdet med Rambøll og til at komme i gang med det spændende arbejde på den største bronedrivning til dato i Danmark. Vi modtog fem særdeles velkvalificerede bud på opgaven som hovedrådgiver. Det var et utroligt tæt løb, og vi er meget tilfredse med resultatet, siger Niels Gottlieb, der som projektleder i Vejdirektoratet, i pressemeddelelsen.
Hos Rambøll ser man frem til at komme i gang med arbejdet.
- Vi er utroligt stolte over at have vundet dette projekt, hvor vi får mulighed for at benytte en bred vifte af vores rådgiverkompetencer inden for bæredygtighed, som i dette tilfælde tæller miljørådgivning, materialeteknologi og off-shore, fortæller Jens Chr. Helbech Hede, direktør for anlægskonstruktioner i Transport i Rambøll Danmark, i meddelelsen.
Arbejdet går i gang, når ny bro åbner
Rambøll oplyser, at deres fokus bliver at hjælpe Vejdirektoratet med at få klarlagt miljøaspekterne, så nedrivningen af bygværket får så lille et aftryk som muligt på det omkringliggende miljø.
- Og det er en kompleks opgave, ikke mindst fordi broen er placeret over vand, hvilket også har en betydning for det maritime miljø i Storstrømmen, siger Jens Chr. Helbech Hede.
Selve nedrivningen af Storstrømsbroen går i gang, når den nye Storstrømsbro åbner for vej- og banetrafik (se faktaboks). Nedrivningen omfatter foruden broen også delvist landfæster og dæmninger på Masnedø og Falster.
Nedrivningsarbejdet forventes at tage tre år.
Niels Gottlieb fra Vejdirektoratet har i et interview med Licitationen - Byggeriets Dagblad i februar fortalt, at entrepriseudbuddet skal ud i "løbet af 2022".
- Rådgiveren skal hjælpe os med at udforme udbudsmaterialet til entreprisearbejdet, lød det dengang.
Om den nye Storstrømsbro Vejdirektoratet bygger en ny Storstrømsbro, der forbinder Sjælland og Falster via Masnedø. |