Projekt til over 200 mio. kr.: Rådgivergigant skal udvikle fremtidens skole
Rådgiverteamet Årstiderne Arkitekter/Sweco og Autens har vundet konkurrencen om at udvikle ny Dybkærskole i Gødvad med forslaget "Skolen på Bakken". Et forslag der byder på kreative udeværksteder, bæredygtige løsninger og god sammenhæng til lokalområdet.
23 bød på opgaven
23 teams bød ind på opgaven, og fire teams blev udvalgt til at deltage i konkurrencen. Alle fire teams har leveret kvalificerede og spændende bud på en ny Dybkærskole, men et enigt bedømmelsesudvalg har peget på forslaget fra Årstiderne Arkitekter/Sweco og Autens som vinder af konkurrencen.
Fire dystede om skole
Silkeborg Kommune inviterede i efteråret 2019 tværfaglige rådgiverteams til at deltage i projektkonkurrencen for Ny Dybkær Skole.
|
- Vinderforslaget har en stærk fortælling og en arkitektur, der giver en særlig identitet og stemning til området. Det indfrier på fornemmeste vis vores vision om at skabe mangfoldige læringsmiljøer på tværs af klasser, årgange og alder. Vi er særligt begejstrede for den måde teamet har arbejdet med at skabe nære udeområder og overdækkede udeværksteder, så eleverne, uanset hvilken etage de er på, kan trække frisk luft. Samtidig giver det mulighed for undervisning i det fri, selv når det regner, siger formand for Børne- og Ungeudvalget Søren Kristensen.
Et samlingspunkt
Den nye skole placeres i forlængelse af Gødvads bydelscenter og den eksisterende hal. Det betyder, at det ikke alene er medarbejdere og elever, der får glæde af skolen.
Den nye skole bliver et samlingspunkt for hele området og vil tilbyde faciliteter og uderum, hvor man kan mødes - også uden for skolens lukketid. For eksempel skal et cykel-pit-stop mellem skolen og hallen give områdets motionister og mountainbikere et sted, hvor de kan få luft i dækkene, vaske deres cykler og foretage mindre reparationer.
En bæredygtig skole
Der er arbejdet aktivt med at designe skolen, så den sætter mindst muligt aftryk på miljøet og på hvordan, projektet kan bidrage ind i verdensmålene.
Taget er for eksempel konstrueret, så det kølige lys fra nord strømmer ind i bygningen, mens de sydvendte tagflader anvendes til at opsamle solenergi.
Derudover er solafskærmning tænkt ind som en naturlig del af bygningen i form af udvendige undervisningsrum og terrasser. Derved får den flere funktioner end blot at skærme for solen og skabe et godt indeklima.
Vinderforslaget er et bud på, hvordan den nye Dybkær Skole i hovedtræk kommer til at se ud, men det er ikke én til én plan for, hvordan skolen præcist kommer til at se ud.
- Nu skal vi i gang med at konkretisere projektet i tæt samarbejde med lærere, elever og lokale repræsentanter, så vi sikrer, at den nye skole kommer til at passe ind i områdets DNA og understøtter skolens værdier, siger Søren Kristensen. ///
Om skolebyggeriet
|
Artiklen er en del af temaet arkbyg.