23948sdkhjf

Fjernsupport af styresystem via mobilen

Engcon opgraderer DC2-styresystemet for at opnå bedre kompatibilitet, og supporten bliver mere effektiv, hvilket viser sig at være en kæmpefordel i forhold til coronaen

2012 lancerede Engcon det proportionale styresystem DC2 med tilhørende app til fjernsupport via mobiltelefonen.

Det betyder, at en servicetekniker kan oprette forbindelse til gravemaskinen for at yde support og fjernstyre styresystemet uden at skulle ud til maskinen. Noget, der sparer masser af tid og penge.

Nu meddeler Engcon, at kompatibiliteten er blevet yderligere forbedret, og appen er blevet redesignet, så den er nemmere at navigere i med bedre ydelse og stabilitet.

Og ikke alene det. Opgraderingen er en stor yderligere hjælp i forhold til at kunne hjælpe kunder og brugere her under coronaen.

- Det er faktisk sådan, at man nu kan foretage nogle justeringer via sin telefon. Joysticket på¨systemet er blevet mere fleksibelt, hvilket betyder at man flytte rundt på en række af funktionerne på knapperne og rullerne på joysticket. Det behøver man altså ikke at få en tekniker ud for at løse. Via supporten kan det ske via mobilen, siger Henrik Bolding, salgschef hos engcon, til Licitationen Byggeriets Dagblad.

Forsyningerne i orden
Coronaen har selvfølgelig også påvirket engcon, men ikke så slemt, som man kunne tro.

- Vi har ingen forsyningsproblemer. Vi kan dog godt mærke, at nysalget af entreprenørmaskiner de fleste steder er sat noget i bero. Men branchen er jo i gang, så det er meget positivt. Her hos os besøger vi kun kunder såfremt de ønsker besøg. Ellers klarer vi den via computeren og telefonen - og kan altså nu supportere endnu bedre, uanset hvilken maskine, der er tale om, siger han til Licitationen.

Passer til alle
Engcons proportionale styresystem DC2 passer til alle gravemaskinemærker på markedet. Ud over at styre Engcons tiltrotatorer kan det også styre gravemaskinens bælter og hjul samt bomsving eller den variable bomfunktion.

Med et specialudviklet program giver styresystemet mulighed for fjernsupport via en smartphone, og appen er nu blevet opdateret, så den er mere intuitiv og let at betjene. Opgraderingen betyder også øget kompatibilitet med de nyeste versioner af Android og de nyeste telefonmodeller.

- Fjernsupport med fjernbetjening er en smart og tidsbesparende funktion, der gør, at en servicetekniker kan foretage fejlfinding via mobilnetværket og førerens smartphone. Det giver store fordele og tidsbesparelser i forbindelse med kalibrering, fejlfinding og service, siger Tomas Wall, produktchef i Engcon Control Systems.

Ved montering bliver alle funktioner kalibreret. Tidligere er dette blevet varetaget af en servicetekniker på stedet. Nu kan det gøres på fjernbasis, ved at man fra førerens smartphone opretter forbindelse til en supportmedarbejder, der kan sidde hvor som helst i verden.

Sparer både tid penge
Opsætningen sparer også tid i forbindelse med fejlfinding. Uanset hvor maskinen befinder sig, kan Engcons support hurtigt finde fejlen og om nødvendigt sende en servicetekniker ud med de rigtige dele.

I mange tilfælde drejer supporten på styresystemerne sig om mindre justeringer, og med Engcons DC2 og en Android-telefon er der ingen, der behøver at gå ud til maskinen for at udføre det arbejde. Det sparer både tid og penge og skåner miljøet.

- Ud over at entreprenøren sparer tid og penge, ved at supporten kan foregå, uden at nogen skal ud til maskinen, er det også en stor miljøgevinst i kraft af mindre biltrafik, mener Tomas Wall.

Vist frem i Las Vegas
Det opdaterede styresystem havde smugpremiere på Conexpo i Las Vegas.

- USA er et kæmpe land med store afstande, så fordelene ved fjernsupport blevet meget vel modtaget, da vi demonstrerede det live på Conexpo, siger Tomas Wall. Nu er det nye DC2 blevet frigivet på det svenske marked for på en kontrolleret måde at sikre, at den nye app fungerer som forventet, før den frigives bredt på alle markeder.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.237