Sørger for stabile og rumlende veje
Sagkundskaben vurderer, at rumleriller på vejene giver op til 60 procent færre ulykker, fordi bilisterne i bogstavelig forstand får et wake up-call, når øjnene bliver tunge og bilens hjul kommer i kontakt med rillerne i vejens midte eller side.
Det er 10 år siden, Martin Peters begyndte at lave rumlerillerne med sinuskurven, der giver larm og vibrationer inde i bilen, men ikke udenfor. Rumleriet markerede starten på SR-Gruppen sammen med betonfræsning, hvor slidte og ødelagte betongulve fræses væk, så der kan lægges nye. Det fortæller firmaet i en pressemeddelelse.
Kort tid senere spurgte den østrigske kæmpe-entreprenør Strabag, om hans nye virksomhed også kunne stabilisere underlaget for nye veje. Strabag havde fået entreprisen på anlæg af motorvejen fra Kliplev til Sønderborg. Lidt utraditionelt efter danske traditioner skulle det foregå med genanvendelse af de gigantiske mængder jord, der allerede var på stedet. Blot i kalk- og cementstabiliseret form.
Det kunne han godt, og dermed kom jordstabilisering til at køre parløb med rumlerillerne i det nye selskab SR-Gruppen. Inden for de følgende to år havde SR-Gruppen øget bestanden af store stabiliseringssæt til tre enheder.
300 sagde tillykke
Forleden markerede Martin Peters SR-Gruppens første 10 år ved at åbne hovedkvarteret i Vejen for omkring 300 gæster. Og så blev der i øvrigt snakket veje i Vejen både ved buffeten og langs paraden af firmaets mange vejmaskiner, der var hentet hjem i dagens anledning. Normalt er materiellet kun hjemme i Vejen, hvis der er behov for reparation på værkstedet. Ellers er de i sving på forskellige projekter rundt om i hele landet og også i Sverige.
- Siden starten med sinusrumleriller og efterfølgende jordstabilisering med både kalk og cement, har vi fået flere andre ben at stå på. I februar 2013 stiftede vi SR-Gruppen Asfalt og begyndte at lave remix af allerede eksisterende vejbelægninger. Tre måneder senere lavede vi SR-Gruppen Smartbeton med insitu-støbning af kantsten og afvandingskanaler. I juli 2014 fandt vi ud af, at det var mest praktisk at samle alle aktiviteterne under SR-Gruppen i ét selskab, som det er i dag, fortæller Martin Peters.
Stabilisering med potentiale
Dermed var der fuld aktivitet på fem forskellige fronter fra SR-Gruppens oprindelige adresse i Vorbasse nord for Vejen.
1. januar 2018 rykkede hele selskabet til den nuværende placering på Fuglesangsallé i Vejen, hvor Martin Peters havde købt NCC Roads’ gamle hovedsæde. Dermed var der ikke langt til igen at øge antallet af discipliner inden for vejbygning og vejvedligehold. SR-Gruppen A/S købte et KMA-anlæg til blanding af bitumenstabiliseret materiale, som bruges som bærelag for vejbelægninger. Anlægget kan også mixe til cementstabiliseret grus til områder med hård belastning som havnearealer og lufthavne.
- Der er et stort potentiale i bitumen stabiliseret materiale, som vi i daglig tale forkorter til BSM. Men selv om vi generelt er gode til, at der hele tiden skal ske noget nyt, så har vi rundet de første 10 år uden planer om nye tiltag. Vi skal også huske at stabilisere os selv, siger Martin Peters.
1.700 kg tung gave
Forleden fandt venner, bekendte og forbindelser fra vej- og anlægsbranchen så vejen til Vejen for at være med til markeringen af SR-Gruppens første 10 år. Og selv om hans virksomhed er førende specialist i stabilisering, måtte Martin Peters trods alt melde pas, da en af gæsterne afleverede sin jubilæumsgave.
Det store og ellers solide gavebord var simpelthen ikke stabilt nok til gaven fra vognmandsfirmaet Alfred Nielsen & Sønner. Vognmand Ronny Nielsen afleverede en 1.700 kilo tung kæmpesten med SR-Gruppens navn og sloganet "den sikre løsning" indhugget.
Efter jubilæumsfestligheden drog samtlige medarbejdere hos SR-Gruppen i øvrigt på en tre dages-tur til Tyskland med besøg hos et par af firmaets store maskinleverandører. Sammen med folk fra Wirtgen Denmark i Taulov går turen til både Vögele i Mannheim, hvor der produceres asfaltudlæggere, og til Windhagen ved Köln, hvor Wirtgen har produktionen af asfaltfræsere.
Sigh