23948sdkhjf

Femern A/S bygger ny vej til tunnel-byggepladsen i Rødbyhavn

En alternativ rute skal sikre uhindret adgang for entreprenørerne og bygherren

Det forberedende arbejde på Femern-tunnelens byggeplads ved Rødbyhavn på Lolland vil blive afsluttet i løbet af 2020, således at området gradvist bliver overtaget af de store entreprenørkonsortier, der skal opføre den faste forbindelse - mellem Danmark og Tyskland.

Den primære byggeplads for Femern Bælt-tunnelen ved Rødbyhavn på Lolland, bliver den største i Nordeuropa. I byggefasen vil uhindret og pålidelig adgang til byggepladsen være af afgørende vigtighed.

Derfor begynder entreprenørkonsortiet FLC (Fehmarn Link Contractors) her i marts arbejdet med at etablere en alternativ vej til og fra byggepladsen.

500.000 kvm havn
Valget er faldet på lokalvejen Finlandsvej nord for byggepladsen, der i dag ender blindt.

Finlandsvej bliver i løbet af 2020 udbygget og forlænget med cirka en kilometer i en rute parallelt med jernbanen frem til Elholmgård på Strandholmsvej.

Første skridt er etableringen af en 500.000 kvadratmeter arbejdshavn, som både skal tage i mod de store mængder råmaterialer til byggepladsen og stå for udskibningen af de færdige tunnelelementer.

Den fysiske uddybning af havnebassinet og havnekonstruktionerne påbegyndes til sommer, så havnen som forudsat kan stå klar til brug inden udgangen af 2021.
Kaptain

Artiklen er en del af temaet Femern.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172