Nyt maskinvalg til dyb Metro-skakt
Udbygningen af Metroen fortsætter, og et af de aktuelle projekter er Cityringen Sydhavn 1, hvor to af verdens førende byggefirmaer Hochtief og Vinci skal etablere 4,5 km dobbelte tunnelrør med fem nye stationer: Havneholmen, Enghave Brygge, Sluseholmen, Mozarts Plads og Ny Ellebjerg.
- Vi har blandt andet fået opgaven med at udgrave skakten til stationen på Mozarts Plads. Der findes flere forskellige metoder ved etablering af så store og dybe skakte, og vi har valgt at arbejde på en ny måde, der giver en høj produktivitet, fortæller ejer Carl-Ole Holbøll fra entreprenørfirmaet Holbøll A/S i en pressemeddelelse.
- Her arbejder tre Hitachi gravemaskiner sammen. Nede i skakten er en ZX350LC-5B udstyret med hammer, en speciel grubetand og skovl. Sammen med en ZX225USLC-3 bryder og graver den, så der hele tiden er materiale, som en tredje gravemaskine - en model ZX350LC-6 CTA med teleskoparm og dermed ekstra lang rækkevidde - kan hente op fra 30 meter nede og læsse direkte på en lastbil, forklarer Carl-Ole Holbøll.
Øget hydraulisk kapacitet
Trods den kendte modelbetegnelse ZX350, er der tale om en helt speciel maskine, hvor hydraulik-kapaciteten er øget markant, fordi teleskoparmen kræver ekstra kraft og skal virke hurtigt.
Førerkabinen kan skydes frem og har en rude i gulvet, så der er frit udsyn ned i udgravningen og sikkerheden dermed øges. For at sikre helt præcist arbejde er der også monteret kamera ude på teleskoparmen, og maskinen er forlænget bagtil med ekstra kontravægt.
Et bevidst valg
Firmaet arbejder helt bevidst med at få nogle af de mere kuriøse opgaver, som er lidt anderledes og kræver lidt kreativ tilgang:
- Denne maskine har vi købt til opgaven her for at kunne løse den effektivt og på en måde, som man ofte gør i udlandet. Det er ikke noget, jeg endnu har set herhjemme, siger han til Licitationen Byggeriets Dagblad.
Han ved ikke om der faktisk er arbejde til den, når den er færdig med den pågældende, men som han siger:
- Vi vil gerne arbejde effektivt, og nu har vi den. Så må vi se om der er efterspørgsel til andre opgaver, enten til udlejning til andre entreprenører, eller vi skal sælge den igen, siger han til Licitationen, men håber da, at der kan findes andre opgaver.
Holbøll A/S løser i dag stadig flere opgaver med udgravning af dybe skakte.
Carl-Ole Holbøll forventer, at der i takt med klimaforandringerne vil blive mere arbejde til teleskopmaskinen:
- Voldsomt vejr betyder, at der er brug for at etablere regnvandstunneler. Der laves pt. flere i Københavns indre by, og der har man som regel to eller flere skakte. Maskinen er også ideel til at udgrave dem, og den vil desuden blive en del af den flåde af specialmaskiner, vi udlejer til andre. Hurtigheden ved at hente materiale dybt nede og i samme arbejdsgang læsse det på en lastbil giver den høje produktivitet, der er brug for på mange anlægsopgaver.
Maskinparken hos Holbøll A/S serviceres af virksomhedens eget værksted, støttet af servicefolkene hos H.P. Entreprenørmaskiner, der importerer Hitachi til Danmark:
- Vi har gennem mange år haft et virkelig godt samarbejde, hvor det bare fungerer mellem vores værksted og deres, siger Carl-Ole Holbøll. - De hjælper os med deres tekniske viden, så vi selv kan løse tingene og arbejde på vores måde.
Serviceskakt til borebisserne
De 5 nye stationer i Cityringen Sydhavn 1 åbner i 2024 og bliver en udvidelse af metrolinjen M4, som går til Nordhavn.
Københavns sydlige havnedistrikt rummer flere nye byudviklingsområder, som dermed forbindes tættere med den øvrige del af hovedstaden, og samlet set Cityringen revolutionere den offentlige transport i København.
Foruden skakten til passagerstationen Mozarts Plads, etablerer Holbøll A/S også Gåsebæk, som er en serviceskakt. Den er ikke åben for publikum og bruges bl.a., når boremaskinen skal op og ned.
Holbøll A/S arbejder for TUNN3L - et joint venture mellem byggefirmaerne Hochtief og Vinci, der leverer det færdige projekt til Metroselskabet, ejet af kommunerne København og Frederiksberg samt Transportministeriet.
Carl-Ole Holbøll ser positivt på fremtiden. Firmaet havde i 2018/19 et resultat på 18,1 mio. kroner, hvilket var en væsentlig forbedring i forhold til året før. Firmaet beskæftiger ca. 120 medarbejdere i Holbøll samt ca. 25 mand i det tilkøbte entreprenørfirma Søren Kristensen A/S i Asnæs.
- Jeg ser ganske positivt på fremtiden. Vi har fornuftigt at gøre, og vi har også nogle spændende opgaver, og det er en del af vores målsætning, at det skal være spændende, siger han til Licitationen Byggeriets Dagblad.
Når det gælder maskiner, så køber firmaet typisk maskinerne.
- Hidtil har vi købt ca. 70 procent, for så bruger vi ikke mere end vi har råd til, siger han.