23948sdkhjf

LICITATIONEN MENER: Meget kan løses hvis aftalerne er i orden

Der blev indleveret 693 klagesager til Byggeriets Ankenævn sidste år. Det er 48 færre sager end i 2018 og det laveste antal i tre år.

Selvom der ikke er nogen entydige forklaringer på faldet - ud over formodninger om at det skyldes en faldende byggeaktivitet - skal man jo i byggeriet glæde sig over, at forbrugerne heldigvis er blevet mere glade for det arbejde, håndværkerne udfører.

Samtidig er det vigtigt at pointere, at det kun er lidt over hver tredje klager, som får medhold i Byggeriets Ankenævn. Flere klager bliver eksempelvis afvist, fordi aftalen, som forbrugeren har lavet med sin håndværker, er så dårligt dokumenteret, at nævnet ikke kan behandle klagen.

Det vidner jo blandt andet om, at de aftaler som familien Danmark laver med håndværksvirksomhederne er for dårlige. Det kan selvfølgelig være fordi, at virksomhederne er sjuskede med deres aftalegrundlag, og forbrugerne er ligeglade. Men hårdere trukket op er det et udtryk, at håndværksvirksomhederne ikke tager deres aftalegrundlag alvorligt. Det er sjusk.

En klage over udført arbejde er dog én klage for meget og vidner om en samarbejdsrelation, der er kørt helt ad sporet - enten fordi det udførte arbejde vitterlig er dårligt. Eller måske fordi kemien mellem parterne bare ikke harmonerer. Og inden en klage havner i klagenævnet, er der sikkert brugt tid og kræfter på kommunikation frem og tilbage.

Ingen er fejlfrie. Men mange problemer kan sikkert løses bedre, hvis aftalegrundlag og parternes kommunikation er langt bedre.

Artiklen er en del af temaet Lederen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125