LICITATIONEN MENER: Urimelig ekstra-skat på leasede firmabiler
Selv de bedste intentioner kan ikke retfærdiggøre, at de der kører i leasede firmabiler nu risikerer betragtelige skattesmæk.
Intentionerne er for så vidt gode nok, hvis forudsætningen er, at der skal være en vis ensartethed i beskatning af den samme vare eller tjenesteydelse. Det er nemlig sådan, at leasede biler i dag bliver beskattet efter bilens første indkøbspris. Men, da førstegangskøberen ofte er et leasingfirma eller et firma kontrolleret af importøren, så er prisen ofte langt lavere end bilens reelle værdi hvis den skulle handles normalt. På den vis beskattes den samme bil altså ikke ens.
Nu bliver skattereglerne strammet og bilernes værdi skal genberegnes, så skatten kan beregnes på ny.
Reglerne bliver formentlig vedtaget endeligt i løbet af denne uge. Og i praksis betyder det, at skatten på biler, der leveres efter 1. februar stiger. Og det betyder også, at skatten stiger på de leasingaftaler, der er indgået i efteråret sidste år før finansloven
Det er mange tusinde leasede firmabiler der rammes. Det er lovgivning med tilbagevirkende kraft, når det er værst - og det er ikke fair overfor de firmaers medarbejdere, som har fået stillet bil til rådighed under nogle andre forudsætninger end dem, de nu bliver beskattet af.
Derfor vil det være et anstændigt træk af politikerne at sørge for, at aftaler som allerede er indgået, bliver undtaget. Og at man derfor slår stregen i sandet fra den 1. februar.
Artiklen er en del af temaet Lederen.