Dansk viden bliver global forretning
IT-giganten IBM og Sund & Bælt indleder nu et tæt samarbejde om at levere en ny avanceret digital pakkeløsning, der kan forlænge levetiden på veje, broer og tunneler over hele verden.
Det nye samarbejde kombinerer IBM’s digitale løsninger med Sund & Bælts tyve års erfaring med vedligehold af nogle af verdens største broer og tunneller, i dette tilfælde primært Storebæltsforbindelsen.
Det nye produkt, som IBM og Sund & Bælt er tæt på at have færdigudviklet har fået produktnavnet Maximo for Civil Infrastructure. Der er tale om en såkaldt Artificiel Intelligence-baseret Internet of Things-løsning.
Med det nye digitale værktøj bliver det muligt ret præcist at vurdere, hvornår og i hvilket omfang en bro eller en tunnel har behov for vedligeholdelse. Systemet kan kort sagt kortlægge broens eller tunnellens sundhedstilstand og fortælle, hvornår der skal sættes ind.
Sund & Bælt har i de seneste to år arbejdet med digitale løsninger, som erstatning for manuelle processer. Helt konkret har det medført, at Sund & Bælt har effektiviseret driften og sparet betydelige omkostninger, som samtidig betyder, at forventningerne til levetid for Storebæltsforbindelsen kan optimeres og forøges med mellem 50 og 100 år.
Marked i hele verden
Det er erfaringerne fra Storebælt og IBMs digitale udviklingsarbejde, der bliver samlet i Maximo for Civil Infrastructure, som inden for det næste år vil blive tilbudt til infrastrukturoperatører over hele verden.
Og det kan vise sig at være et stort marked. I USA konkluderede "The American Road & Transportation Builders Association" således i deres seneste analyse 1. april i år, at over 47.000 broer i USA i øjeblikket er "konstruktionsmæssigt mangelfulde".
- Der er tale om en innovativ løsning skabt i fællesskab med Sund & Bælt, hvor deres erfaringer og vores teknologiske pakker har kreeret en ny, unik, global løsning, som vi kan være stolte af i Danmark. Det sker altså ikke hver dag, siger Henrik Bodskov, adm. direktør hos IBM Danmark i en pressemeddelelse.
Også Sund & Bælt er selvsagt glade for samarbejdet.
- Efterhånden som vores infrastrukturanlæg bliver ældre og trafikpresset øges, er det af afgørende betydning for os at anvende nye metoder til at holde anlæggene sikre og operationelle hele tiden, uden at omkostningerne stiger. Samarbejde med globale teknologipartnere som IBM kan hjælpe os til at sikre den fremtidige drift af vores forbindelser, og samtidigt er vi glade for, at erfaringer fra vores drift kan være til gavn for organisationer i industrien over hele verden gennem denne nye løsning, udtaler Sund & Bælts adm. direktør, Mikkel Hemmingsen, i pressemeddelelsen.
Parterne forventer, at første release af Maximo for Civil Infrastructure er færdigudviklet og tilgængeligt på markedet ultimo 2019, og allerede i første halvdel af 2020 vil yderligere faciliteter inden for dataindsamling og analyser bliver frigivet.
brahe