23948sdkhjf

Skybrudstunnel får ny løsning i glasfiber

Tunnelentreprenør og armeringsproducent har udviklet en sekantløsning i en kombination af glasfiber og stål-armering til nyt skybrudsprojekt i København

Som led i skybrudssikringen af København, anlægger forsyningsselskabet Hofor en skybrudstunnel under Strandboulevarden på Østerbro.

Skybrudstunnelen skal håndtere de store vandmængder, der i dag giver oversvømmelser i gadeplan på Strandboulevarden.

Ud fra projektets midterskakt føres et 600 meter rør i både nordlig og sydlig retning.

Projektets tekniske udfordring har været at gennembore den armerede sekantvæg, da stålarmering vil ødelægge boreudstyret.

Tunnelarbejdet

Tunnelen bliver cirka 1.100 meter lang, to meter i diameter og skal løbe seks meter under jorden under Strandboulevarden og Gammel Kalkbrænderi Vej.

Tunnelen laves med en tunnelboremaskine, hvor jorden køres væk løbende, og de store tunnelelementer sættes på med det samme. Derfor etableres fire skakte med tilhørende byggepladser.

Den største og mest centrale byggeplads bliver i midterrabatten på Strandboulevarden i krydset ved Gammel Kalkbrænderi Vej. Her skal boremaskinen sænkes ned, jorden køres væk fra, og tunnelelementerne ligge klar. Denne byggeplads blev derfor som det første i begyndelsen af 2019 og vil være der i hele anlægsperioden, til slutningen af 2021.

Desuden etableres skakte med byggepladser i den grønne midterrabat i Strandboulevarden ved gaderne Løgstørgade og Næstvedgade. Og på Gammel Kalkbrænderi Vej i krydset med Østbanegade, hvor tunnelen skal sluttes til en tunnel under togbanen, som Hofor allerede har lavet. De skakte etableres løbende.
Kilde: Hofor

Derfor udfører man en del af sekantarmeringen i glasfiber, da glasfiber som materiale splintres ved gennemboring uden at ødelægge boret.

Under terræn
Derfor har den belgiske Tunnelentreprenør CDM Smith Tunnelling i tæt samarbejde med producenten af bygningsarmering Celsa Steel Service i Ølstykke udviklet en sekantløsning i en kombination af glasfiber og stål-armering til skybrudsprojektet.

Celsa Steel Service skal producere sekantkurve i glasfiber, hvoraf nogle af dem fastgøres til traditionelle sekantpæle, udarbejdet i stål.

Glasfiber til sekantløsninger er almindelig brugt i udlandet.

- Man kan kalde det for produktudvikling til fremtidens byfortætning og klimaudfordringer. Med en øget tendens til at bygge under terræn og set i lyset af stadigt flere skybrud, er vi nu så stærke inden for sekantløsninger, at vi kan specialisere os yderligere, lyder det fra produktchef Rune Lind Christensen, Celsa Steel Service, i en pressemeddelelse.

Flytte store vandmængder
Strandboulevardens skybrudstunnel, der skal flytte store vandmængder fra skybrud og vedvarende regn, kommer til at løbe fra Løgstørgade til Næstvedgade.

Anlægsarbejdet med skybrudstunnelen blev igangsat i starten af 2019, og forventes færdigt i august 2021.

Projektet er et samarbejde mellem Hofor og Københavns Kommune.
brahe

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.255