LICITATIONEN MENER: Så løber betonen på vej mod Femern
Det har holdt hård på. Meget hårdt. Men nu rykker Femern-forbindelsen sig endelig fra at være et projekt, som hidtil kun har eksisteret i flotte digitale visualiseringer, til at være et konkret bygge- og anlægsprojekt.
Den beton, som i overført betydning har gjort beslutningsprocessen og forhandlingerne med de tyske beslutningstagere stiv og tung, får nu følgeskab af frisk beton i kølvandet på forligskredsens beslutning om at fremrykke etableringen af tunnelforbindelsen.
Dermed tage man fra dansk side endelig tyrene ved hornene og sikrer, at det store projekt ikke bliver yderligere forsinket.
Og der er jo også - alt andet lige - grænser for, hvor længe man kan holde entreprenørerne hen. Uden yderligere forsinkelse og udgifter.
Samtidig sender det et entydigt signal til de danske skatteydere om, at politikerne nu for alvor trækker i arbejdstøjet og tager ansvar for, at det 52,6 mia. kroner store projekt også kan udnytte de knap 4,4 mia. kroner, som EU støtter projektet med.
Derimod er der nok ikke så meget signalværdi i fremrykningen i forhold til den seje, tyske beslutningsproces.
Den lever sit eget liv. Myndighedsgodkendelsen er på plads, men skal nu nok lige forbi den tyske Forbundsforvaltningsdomstol i Leipzig.
I mellemtiden bygger Danmark tunnel til Europa. Og det er ikke så ringe endda!
Artiklen er en del af temaet Lederen.