Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) kørte i dag med på den første testtur for passagerer på Cityringen.
Turen går fra stationerne Gammel Strand til Enghave Plads, som udgør to ud af de i alt 17 nye stationer.
Undervejs blev der stoppet ved København H og Rådhuspladsen.
Med på testturen var desuden transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA), overborgmester i Københavns Kommune, Frank Jensen (S), og borgmester på Frederiksberg, Jørgen Glenthøj (K).
- Vi vil vise ejerkredsen, Staten, Frederiksberg- og Københavns Kommune, hvad Cityringen bliver til, sagde Henrik Plougmann Olsen, adm. direktør for Metroselskabet.
Den nye metroring skal efter planen stå klar til i slutningen af juli i år med nye stationer i København og på Frederiksberg.
Cityringen, der har været undervejs siden 2009, bliver 15,5 kilometer lang og med 17 stationer. Den vil forbinde København H, Indre By, Østerbro, Nørrebro, Vesterbro og Frederiksberg. På stationerne Frederiksberg og Kongens Nytorv kan passagererne skifte til de eksisterende metrolinjer.
Kritiske milepæle
Der er tidligere blevet sået tvivl om, hvorvidt alle stationer når at blive klar til sommeren 2019.
Det er heller ikke muligt for Metroselskabet at give en endelig besked om, hvornår Cityringens stationer er klar, da det blandt andet kræver en endelig sikkerhedsgodkendelse til at køre med passagerer.
- Vi mangler stadig kritiske milepæle, som vi arbejder hårdt på at nå, sagde borgmester Jørgen Glenthøj i sin tale inden testturen.
Åbningstidspunktet kan først blive endeligt bekræftet kort før åbningen - formentlig i april - oplyser metroselskabet.
Frem mod åbningen orienterer Metroselskabet på månedlig basis sine ejere og offentligheden om projektet.
/ritzau/
Cityringen
- Beslutningen om at anlægge Cityringen blev truffet i 2005, og linjen skulle have stået færdig i januar 2019.
- Byggeriet af Cityringen er det største danske anlægsprojekt i
400 år.
- Det omfangsrige arbejde har ikke været uden problemer. Støjgeneklager, rapporter om sulteløn til udenlandske arbejdere og forsinkelser har præget mange af historierne om Cityringen siden anlægsarbejdet begyndte i 2011.
- Cityringen vil med 17 nye stationer forbinde København H, Indre By, Østerbro, Nørrebro, Vesterbro og Frederiksberg med hinanden.
- Den nye forbindelse er dannet af cirka 15,5 kilometer tunnel, som er gravet af en 100 ton tung gravemaskine, der på en god dag graver 30 meter tunnel.
- Under udgravningen af stationer og tunnel stod Københavns Museum i 2008-11 for det største arkæologiske graveprojekt i hovedstadens historie.
- Arkæologerne kunne her slå fast, at København er ældre, end man havde troet hidtil.
- De mange stationsbyggerier foregik mange steder om aftenen og natten i tæt beboede områder. Det medførte en overflod af klager om støjgener fra byggeriets naboer.
- Efter en rum tid med klager vedtog et flertal i Folketinget ”Nabopakken” i 2014. En pulje på 300 millioner blev afsat til kompensation og eventuel genhusning til borgere, der var generet af støj.
- Grundet klager og forskellige uforudsete problemer måtte hovedentreprenøren Copenhagen Metro Team og Metroselskabet, der skal drive Cityringen, i 2018 sande, at byggeriet ikke ville nå sin planlagte afslutning til januar 2019. Man rykkede slutdatoen til ”sommeren 2019”
- Den sidste store knast for Cityringen er sikkerhedsgodkendelsen. Den er nødvendig for, at man må køre med passagerer på metrolinjen.
- Metroselskabet ved ikke selv, hvornår man vil modtage godkendelsen.
- Det har tidligere været fremme, at metrostationen på Østerport først vil være klar i 2020. Dette er dog ikke bekræftet af metroselskabet.
- Metrobyggeriet stopper ikke med Cityringen. Den bliver suppleret af Nordhavnslinjen, der efter planen skal stå klar i begyndelsen af 2020. I midten af 2024 åbner Sydhavnslinjen.
Kilder: Metroselskabet, Berlingske Business/ritzau/
|