23948sdkhjf

Nu skal Lyngbyvejen skybrudssikres

Syv gange inden for de seneste 10 år har Lyngbyvej stået under vand og måtte lukke grundet de stadig hyppigere skybrud. Nu kan en gangtunnel omdannes til skybrudsbassin

Biler med vand op til taget, kilometervis af køer og endda enkelte eventyrlystne svømmere på motorvejen. Sådan kan det se ud, når skybruddene rammer København og særligt Lyngbyvej.

Og det er stadig oftere grundet klimaforandringer. Siden 2010 har Lyngbyvej syv gange været lukket grundet oversvømmelse som følge af skybrud, men det skal snart være slut.

7. januar godkendte Teknik- og Miljøudvalget nemlig en foreløbig og delvis løsning på problemet. Hofor vil omdanne en nærliggende gangtunnel til skybrudsbassin, og sådan kan man undgå nogle af oversvømmelserne på Lyngbyvej.

- Det her er en smart løsning på et problem, som har været til stor irritation for mange københavnere i mange år. Vi er blevet helt vant til at se Lyngbyvej stå under vand ved skybrud, men det må simpelthen ikke blive en tilbagevendende begivenhed.

Når vi nu kan nedbringe risikoen for oversvømmelser ved skybrud relativt nemt, synes jeg, vi skal gøre det, siger teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL) i en pressemeddelelse.

Vigtig indfaldsvej
- Lyngbyvejen er en af de vigtigste indfaldsveje til København. Tusindvis af trafikanter bruger den hver eneste dag. Derfor har den stor betydning for Vejdirektoratet. Vi har af samme årsag investeret i nye pumper med markant højere kapacitet. Vi ser også frem til, at den endelige løsning på skybrudssikringen af strækningen er etableret, og byder denne midlertidige løsning velkommen indtil da, siger Anlægs- og Driftsdirektør Michael Kirkfeldt fra Vejdirektoratet i pressemeddelelsen.

Det er planen, at man i 2027 har etableret en langt mere omfattende skybrudssikring ved at bygge Svanemøllen skybrudstunnel, der vil reducere risikoen for oversvømmelse af Lyngbyvej markant.

Til sammen vil Svanemøllen skybrudstunnel og den omdannede gangtunnel, give meget stor sikkerhed for at vi ikke længere skal opleve at Lyngbyvej lukkes på grund af oversvømmelse.

- Det er en særlig udfordring, at store dele af byen ikke ligger lige ved havn eller kanaler, hvor vi kan slippe af med vandet.

Det gælder bl.a. Lyngbyvejs-området, som også er lukket inde af jernbanevolde. Samtidig kommer vandet strømmende fra Gentofte, Bispebjerg, Gladsaxe og de andre højtliggende områder omkring byen.

Men med gangtunnelen og den store skybrudstunnel, som er klar til at føre vand væk i 2027, er vi godt rustet til at klare vandmasserne, siger Brian Hansen, planchef i Hofor, der sammen med Novafos bygger den otte km lange tunnel.
Kaptain

1.000 fodgængere dagligt

Gangtunnelen går under Lyngbyvejen ved Ryparken Station, og bliver dagligt brugt af cirka 1.000 fodgængere.

Men en omdannelse fra gangtunnel til skybrudsbassin betyder ikke, at de mange fodgængere får betydeligt sværere ved at komme over vejen.

Lige ved siden af ligger allerede en gang- og cykelbro, som også kan få de mange fodgængere sikkert til og fra stationen og over vejen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109