Trafikminister forhandler om en ny havnelov
Kraner og øvrig havneservice skal drives på markedsvilkår. Kommunal støtte til havnene skal alene gå til infrastruktur, lyder det i regeringens oplæg til ny lov
4
Billeder
Trafikminister Ole Birk Olesen (LA): Regeringen forhandler om havnelovrevision. (Foto: Niels Hougaard )
Det er usikkert, om havneloven fra 2012 revideres før folketingsvalget.
Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesens (LA) lovprogram siger fremsættelse i slutningen af februar, men han kan ikke love, at det bliver tilfældet. Det afhænger af, om lovforslaget på forhånd sikres et bredt flertal.
– Regeringen er ved at afsøge, om der kan skaffes bred opbakning til en revision af havneloven. Vi har nogle samtaler med partier. Hvis der ikke kan skaffes bred opbakning til en revision af havneloven, så kommer der ikke noget havnelovsforslag, siger Ole Birk Olesen til Søfart.
Han vil ikke nøjes med et snævert flertal med Dansk Folkeparti.
– Det er vigtigt med bred opbakning, for det har stor betydning. Partierne skal sammen tage ansvar og ikke bare lade regeringen og Dansk Folkeparti tage hele ansvaret for at få gennemskuelighed på dette område, fastslår Ole Birk Olesen.
”Bred opbakning” er christiansborgsk for mindst et parti mere end nødvendigt. Det borger for, at en ny havnelov kan holde længere end til valgdagen.
Ekspertudvalgets anbefalinger fra 4. maj sidste år er udgangspunktet for drøftelserne med partierne.
Udvalget blev nedsat, efter at Ole Birk Olesen forinden havde nedlagt forgængerens Hans Chr. Schmidts (V) havneudvalg. Ved den lejlighed konstaterede Danske Havne, at ”det gamle krav om enighed i havnesektroen som grundkrav for ændringer er væk”.
Under og over kajkanten
Ole Birk Olesen lægger op til en klar adskillelse mellem infrastruktur og havnetjenester hvad angår kommunal støtte.
– Man må gerne lave infrastruktur på havnene – det der foregår under kajkanten – med kommunal støtte, men der skal ikke være offentlig støtte til det, der foregår over havnekanten, for der ligger man i konkurrence med private virksomheder og andre havne.
Ekspertudvalgets anbefaling er en ejermæssig opdeling i to aktieselskaber af havne med en omsætning over 10 millioner kroner, mens de små havne slipper for opdelingen.
Ole Birk Olesen er åben for, at den ejermæssige opdeling sker under et fælles selskab med vandtætte skotter mellem de to typer opgaver under og over kajkanten.
For mange havne
Ole Birk Olesen afviser et indgreb over for Kolding Kommunes beslutning om at lukke sin havn.
– Jeg henholder mig til, om det er lovligt eller ej, siger han.
Havne er trafikknudepunkter og har en rolle på flere måder ...
– Ekspertudvalget peger på, at der er for stor havnekapacitet i forhold til det forventede behov, svarer Ole Birk Olesen.
– I de kommende år må man forvente, at nogle havne ophører med at være erhvervshavne. Jeg skal ikke sige, hvem der skal ophøre og hvem der skal fortsætte. Det er ejerne, der bestemmer, hvad de vil gøre med deres havne, understreger Ole Birk Olesen.
Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesens (LA) lovprogram siger fremsættelse i slutningen af februar, men han kan ikke love, at det bliver tilfældet. Det afhænger af, om lovforslaget på forhånd sikres et bredt flertal.
– Regeringen er ved at afsøge, om der kan skaffes bred opbakning til en revision af havneloven. Vi har nogle samtaler med partier. Hvis der ikke kan skaffes bred opbakning til en revision af havneloven, så kommer der ikke noget havnelovsforslag, siger Ole Birk Olesen til Søfart.
Han vil ikke nøjes med et snævert flertal med Dansk Folkeparti.
– Det er vigtigt med bred opbakning, for det har stor betydning. Partierne skal sammen tage ansvar og ikke bare lade regeringen og Dansk Folkeparti tage hele ansvaret for at få gennemskuelighed på dette område, fastslår Ole Birk Olesen.
”Bred opbakning” er christiansborgsk for mindst et parti mere end nødvendigt. Det borger for, at en ny havnelov kan holde længere end til valgdagen.
Offentlig eller privat?
Her er ekspertudvalgets sondring i offentlig og privat havnedrift.
Infrastruktur (opgaver med kommunegaranti): - Havnearealer - Spor - Veje - Kajpladser - Kajmure - Moler og dækkende værker - Indre bassiner Suprastruktur (kommercielle operatører): - Pakhuse - Terminalbygninger - Kraner - Mobilt udstyr til levering af transportrelaterede havnetjenester |
Udvalget blev nedsat, efter at Ole Birk Olesen forinden havde nedlagt forgængerens Hans Chr. Schmidts (V) havneudvalg. Ved den lejlighed konstaterede Danske Havne, at ”det gamle krav om enighed i havnesektroen som grundkrav for ændringer er væk”.
Under og over kajkanten
Ole Birk Olesen lægger op til en klar adskillelse mellem infrastruktur og havnetjenester hvad angår kommunal støtte.
– Man må gerne lave infrastruktur på havnene – det der foregår under kajkanten – med kommunal støtte, men der skal ikke være offentlig støtte til det, der foregår over havnekanten, for der ligger man i konkurrence med private virksomheder og andre havne.
Ekspertudvalgets anbefaling er en ejermæssig opdeling i to aktieselskaber af havne med en omsætning over 10 millioner kroner, mens de små havne slipper for opdelingen.
Ole Birk Olesen er åben for, at den ejermæssige opdeling sker under et fælles selskab med vandtætte skotter mellem de to typer opgaver under og over kajkanten.
For mange havne
Ole Birk Olesen afviser et indgreb over for Kolding Kommunes beslutning om at lukke sin havn.
– Jeg henholder mig til, om det er lovligt eller ej, siger han.
Havne er trafikknudepunkter og har en rolle på flere måder ...
– Ekspertudvalget peger på, at der er for stor havnekapacitet i forhold til det forventede behov, svarer Ole Birk Olesen.
– I de kommende år må man forvente, at nogle havne ophører med at være erhvervshavne. Jeg skal ikke sige, hvem der skal ophøre og hvem der skal fortsætte. Det er ejerne, der bestemmer, hvad de vil gøre med deres havne, understreger Ole Birk Olesen.