23948sdkhjf

Sort vejguld kan genbruges endnu bedre

Der er godt nyt til vejsektoren i en helt ny rapport om cirkulær asfaltproduktion i Danmark. Ja, kigger man endnu dybere i den nye rapport og tager miljø og bæredygtigheds briller på, så er der faktisk godt nyt til hele samfundet.

- Der er nemlig mulighed for en mere bæredygtig asfaltproduktion ved større grad af genbrug af gammel asfalt uden at gå på kompromis med funktionalitet og holdbarhed. Og så kan der tilmed høstes flere miljøgevinster.

Alle skal være med

En af anbefalinger i rapporten ”Cirkulær asfaltproduktion i Danmark”, som er blevet til på baggrund af et fire-årigt forskningsprojekt, er en opfordring til, at den samlede, brede vejsektor (bygherrer, myndigheder, rådgivere og entreprenører/producenter) alle medvirker til at gennemføre en højere grad af cirkulær ressourceøkonomi gennem accept af større anvendelse af genbrugsasfalt i den danske asfaltproduktion.

Projektets resultater fremlægges og debatteres på en konference onsdag 23. januar på Teknologisk Institut.

Det siger seniorspecialist Ole Grann Andersson, Teknologisk Institut, Byggeri og Anlæg.

Han har været projektleder på det store forskningsprojekt, som ligger til grund for rapporten.

På vejområdet er der god tradition for at genbruge gammel asfalt ved fremstilling af ny, varm asfalt, da asfalt principielt kan genbruges 100 procent.

Der er dog i praksis fortsat plads til forbedringer - specielt for binde- og slidlag, hvor mange bygherrer har været lidt tilbageholdende, dels fordi vejreglerne hidtil har været restriktive på området og ud fra en betragtning om, at der ikke foreligger tilstrækkelig dokumentation for den opnåede kvalitet.

Det betyder, at gammelt slidlag oftest havner som bærelag. Og at slidlag altid laves af helt friske materialer uden genbrugsmaterialer.

Slidlag fremstilles med højere stenkvalitet, normalt knuste klippesten, end bærelag, som fremstilles med lokale grusgravsmaterialer. Genbrugte bærelags materialer må derfor ikke bruges til slidlag.

Bag projektet

Projektet ”Cirkulær asfaltproduktion i Danmark” er støttet af Miljøstyrelsens Udviklings- og Demonstrationsprogram (MUDP)

Projektgruppen har haft følgende sammensætning:
Ole Grann Andersson, Teknologisk Institut
Uno Heik, Asfaltindustrien
Lotte Regel Josephsen, YIT Danmark A/S
Henrik Fred Larsen, Teknologisk Institut
Erik Nielsen, Vejdirektoratet
Mathias Vang Vestergaard, efterfulgt af Anders Christiansen, KL

Væsentlig CO2-reduktion
Ole Grann Andersson forklarer, at genbrug ikke er ukendt i asfaltbranchen, hvor gammel asfalt fræses op og bruges på ny. Hidtil har genbruget af affræset asfalt dog især koncentreret sig om genbrug i bærelaget.

Men forskningsprojektet viser, at man nu også med meget stor fordel - og uden forringelse af kvalitet og holdbar - kan genbruge asfalt i binde- og slidlaget.

- Ved tilsætning af op til 30 pct. genbrugsasfalt fra gamle slidlag kan der opnås nye slid- og bindelag i samme kvalitet og holdbarhed som "jomfrueligt" fremstillet asfalt. Projektet viser også, at der ved den miljørigtige tilgang kan opnås en stor miljøgevinst i form af hele 14-22 procent reduktion af CO2-udledningen, samtidig med, at der opnås en ikke uvæsentlig samfundsøkonomisk besparelse, fremhæver Ole Grann Andersson.

For at nå den størst mulig grad af genbrug skal asfaltbranchen affræse slidlag og bærelag hver for sig og også opbevare det hver sig, indtil det igen skal indgå i enten bærelag eller slidlag. Dertil kommer ombygning af asfaltfabrikkerne, så de kan håndtere de forskellige fraktioner.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141