23948sdkhjf

Vejdirektoratet tester smallere vognbaner

Kan ny teknologi i bilerne være med til at sikre bedre udnyttelse af vores veje?

I fremtiden kan bilerne formentlig køre på markant smallere vognbaner end i dag, uden at det går ud over trafiksikkerheden.

Forsøgene

Vejdirektoratet vil teste tre-fire biler med LKA på fem særligt etablerede baner på Karup Flyveplads. Banerne er 200 meter lange med forskellige bredder fra 2,5 til 3,0 meter.
Cirka ni procent af alle solgte nye biler i Danmark i 2017 var udstyret med LKA.

Forventningen er, at andelen vil stige i de kommende år.
Trafikken på motorvejene er steget med over 31 procent siden 2010.

Det vil gøre, at vi kan udnytte pladsen på vejene bedre og hjælpe fremkommeligheden. Vi mangler dog viden om, hvor smalle vognbanerne egentlig kan være. Derfor iværksætter Vejdirektoratet et nyt forsøg på området.

- Biler med såkaldt Lane Keeping Assistance kan holde vognbanen mere præcist, end hvis et menneske styrer bilen. Det kan give os nye muligheder for at udnytte de eksisterende veje bedre i en tid med stærkt stigende trafik, siger Andreas Egense, der er afdelingsleder i Vejdirektoratet, i en pressemeddelelse.

Han peger på, at det eksempelvis kan blive muligt at etablere et ekstra smalt spor på vejene til biler med netop LKA-teknologien.

Hvor går smertegrænsen?
Det nye forsøg, der foregår på særlige baner på Karup Flyveplads i Midtjylland, skal teste, hvor smalle spor de moderne biler egentlig kan køre på.

Tidligere forsøg har vist, at bilerne kan håndtere de typiske bredder på vognbanerne på motorvejene, som er 3,5 meter, mens de får problemer, hvis bredden reduceres til 2,5 meter.

Lane Keeping Systemet

Lane Keeping Systemet anvender et fremadskuende kamera til at registrere, hvis bilisten utilsigtet er ved at komme ud af kørebanen. Dernæst bliver bilisten advaret af en særlig Lane Keeping Alert, som får rattet til at vibrere og viser en synlig advarsel. Reagerer man langsomt eller slet ikke, kan Lane Keeping Aid selv styre, så bilen kommer sikkert tilbage i den rigtige kørebane.

Teknologien er beregnet til veje med flere kørebaner (som motorveje), så den deaktiveres automatisk, når farten kommer under 65 km i timen, eller den kan slukkes manuelt.
Kilde: ford.dk

Den nye test skal vise Vejdirektoratet, hvor smertegrænsen for LKA-teknologien går.

Helt konkret skal testen gennemføres med 3-4 biler med LKA, som skal køre på fem midlertidige strækninger med varierende vognbane-bredder. Resultaterne fra testen skal bruges til Vejdirektoratets arbejde med at finde nye løsninger på den stigende trængsel på vejene.

- Smallere vognbaner er billigere at anlægge, og på nogle motorvejsstrækninger kan vi måske skabe en ekstra vognbane ved at gøre de eksisterende vognbaner smallere. Resultaterne fra testen skal give os ny viden til planlægning af fremtidens infrastruktur, forklarer Andreas Egense.
brahe

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.242