23948sdkhjf

Styrket samarbejde mindsker ulykker ved højresving

Antallet af højresvingsulykker mellem cyklister og lastbiler er faldende

Alle kender situationen, hvor man som cyklist i et trafikeret kryds skal cykle lige ud, men ud for dig holder en lastbil.

Faren for at blive ramt af en højresvingende lastbil er imidlertid blevet mindre takket være talrige kampagner målrettet både lastbilchauffører og cyklister, flere krav til lastbilers spejle og ombygningen af vejkryds.

Eksempelvis bød slutningen af 1990’erne på flere år, hvor op mod 40 cyklister kom til skade eller mistede livet i en højresvingsulykke.

Men siden den særlige Højresvingsgruppen blev nedsat i 2005, er tallet reduceret.

I 2018 viser Vejdirektoratets foreløbige tal, at tre cyklister har mistet livet i en højresvingsulykke, mens ni er kommet til skade. Året før var der fem dræbte og 10 tilskadekomne.

- Ulykker mellem større køretøjer og lette trafikanter er ofte meget alvorlige. Jeg vil meget gerne de modbydelige højresvingsulykker til livs, og det er ikke nok, at vi stiller krav til infrastrukturen. Nye teknologier, som kan være med til at øge den generelle færdselssikkerhed, er klar til at blive brugt i lastbilerne, og derfor arbejder jeg på EU-plan for, at vi stiller tekniske krav til lastbilerne om eksempelvis detektionssystemer, som kan afværge kollisioner med bløde trafikanter. Men det betyder ikke, at vi skal sætte os på hænderne og vente på den teknologiske udvikling. Vi skal fortsætte indsatsen, og jeg ser frem til at følge gruppens arbejde i de kommende år, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) i en pressemeddelelse.

Flere sikre kryds
Højresvingsgruppen har for nylig udgivet et hæfte, der beskriver indsatserne de seneste to årtier.

Siden 2005 er der lavet en række analyser af højresvingsulykker, der blandt andet har betydet, at kommunerne har etableret flere sikre løsninger i kryds, og at der er gennemført kampagner om spejlindstillinger på lastbiler, opmærksomhed på "blinde vinkler" og børns forhold til store køretøjer i trafikken.

Desuden har der været fokus på at stille skærpede sikkerhedskrav til lastbiler og udføre kontroller af både spejle og køre-hviletidsregler for chauffører.

Vejdirektoratet har samtidig konstateret, at det har en stor effekt på trafiksikkerheden, når man samarbejder på tværs af interessenter. For det betyder, at der kan sættes ind med hver unik viden på tværs af faggrupperne

Udvidet fokusområde
Alle nye tiltag diskuteres gennem arbejdet i Højresvingsgruppen, og det styrker indsatserne, når de er bredt funderet og kan igangsættes sideløbende.

- Højresvingsulykkerne er ofte meget alvorlige ulykker, men der sker også mange andre ulykker mellem store køretøjer og de lette trafikanter, der er på cykel eller til fods. Det næste skridt bliver derfor at udvide gruppens fokusområde, så vi kigger på mulige indsatser mod mange flere ulykkestyper, udtaler Leif Lorenzen, chefkonsulent i Færdselsstyrelsen og tovholder for Højresvingsgruppen.

Gruppen er således klar til at udvide arbejdsområdet, så den kommer til at kigge på flere typer af ulykker med større køretøjer og lette trafikanter, som cyklister og fodgængere.

Højresvingsgruppen

Højresvingsgruppen er etableret i 2005 og er et samarbejdsforum til forebyggelse af højresvingsulykker.

Gruppen er forankret i Færdselsstyrelsen med deltagelse af Rådet for Sikker Trafik, Dansk Transport og Logistik (DTL), International Transport Danmark (ITD), Dansk Cyklistforbund, 3F, De Danske Bilimportører, DTU-Transport, Retsmedicinsk Institut, Justitsministeriet, Transportministeriet, Rigspolitiet, Vejdirektoratet og Færdselsstyrelsen.
Kilde: Færdselsstyrelsen

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111