Ny generation af grønne asfaltbelægninger
Asfalt har en række gode egenskaber i forhold til andre belægninger, idet den er skrid- og trafiksikker, har høj bæreevne, er fleksibel og sikrer god kørekomfort. De senere år er der kommet en ny generation af miljøvenlige asfalttyper på markedet, som foruden de traditionelle basis-egenskaber, er miljøforbedrende.
Da belægningerne har forskellige handelsnavne er der nogen forvirring om de enkelte typers egenskaber og anvendelse.
Asfalt med lav rullemodstand, også kaldet KVS, klimavenligt slidlag, får hjulene til at rulle lettere på vejen og nedbringer dermed energiforbruget.
Forsøg viser, at KVS sparer fire procent brændstof. KVS egner sig til motorveje og større ind- og omfartsveje i store byer, hvor der er meget trafik og besparelsen størst.
Forskellige former for drænende asfalt- og vejtyper forsinker regnvandets løb til kloakken eller leder det helt uden om ved eksempelvis nedsivning og mindsker dermed gener ved ekstremregn. Er dyrere i drift og egner sig derfor godt til byer og villaveje, hvor der er stor risiko for oversvømmelse og begrænset risiko for tilstopning ved løvfald.
Mindre støj
Støjreducerende slidlag, SRS, mindsker støjen fra dækkets møde med vejen. Jo lavere hastighed jo lavere støjdæmpning, så derfor egner SRS sig bedst til store veje med hurtigt kørende trafik. Traditionel ny asfalt uden revner og huller dæmper også støjen.
Højmodulasfalt, kaldet HM, har en høj bæreevne, så derfor kan et tyndere lag bære det samme som et tykt, hvorved ressourceforbruget mindskes. Det egner sig til pladser med tung, stationær belastning eller til veje med risiko for sporkøring.
Forsøg viser, at slidlag kan indeholde op til 30 procent genbrug uden, at det går ud over kvalitet eller holdbarhed. Herved spares CO2. Asfalt med genbrug egner sig til alle traditionelle asfalttyper.
Asfalt kan lægges ud ved lave temperaturer og kaldes WMA, warm mix asphalt. Temperatur-sænkningen opnås ved at tilsætte additiver eller ved opskumning af bitumen og sparer CO2. Kan anvendes i forbindelse med fremstilling af alle traditionelle asfalttyper.
Klæbemiddel på vejen
Overfladebehandling, OB, er en belægningstype som udføres ved, at der sprøjtes et klæbemiddel på vejen hvorpå der lægges sten, som køres fast i overfladen. Egner sig til mindre kommuneveje. Klæbemidlet indeholder organiske opløsningsmidler, men disse kan erstattes af enten vand eller bioolier til fordel for miljøet.
Nogle virksomheder tilbyder at blande affald fra andre industrien i asfalt for at løse én industriens problem ved hjælp af en anden industris produkter. Støder man på et sådant produkt, der kan være helt i orden, skal man være opmærksom på, hvorvidt asfalten senere kan genbruges, eller om man bryder et velfungerende cirkulært kredsløb. For så kan en kortsigtet fordel være en langsigtet ulempe.
Artiklen er en del af temaet Debat.