23948sdkhjf

KLUMMEN: Skab synlig værdi

Alle oplever og er omgivet af arkitektur hver eneste dag. Men alligevel er arkitekturforståelse hverken på skoleskemaet eller en udtalt del af den almene dannelse.

Vi tager vores omgivelser for givet. Og det giver arkitekter en kreativ udfordring. For hvordan synliggør og kommunikerer vi så de værdier, arkitektur skaber, på måder der giver mening for bygherrer og brugere, og har samfundspolitisk og økonomisk relevans?

Traditionelt er værdien af arkitekturen dokumenteret af værket selv. Er det funktionelt, holdbart og er det skønt at opholde sig i, får det lov at stå i lang tid - og inspirerer i generation efter generation folk til at tage godt vare på de ressourcer, der er investeret i byggeriet.

Men overfor bygherrer, der har tid og økonomi som altafgørende prioriteter, og i en verden med stigende pres på ressourcer, er arkitektens designmæssige virkemidler og visualiseringer ikke altid nok til at overbevise beslutningstagere.

De økonomiske modeller, vi finansierer byggeriet efter, er oftest meget kortsigtede, hvilket er problematisk set i perspektivet af, at det, vi bygger, kommer til at stå mange generationer frem, og viser sin værdi i brug over lang tid.

Alt for ofte ser vi, at anlægsøkonomisk suboptimering går ud over kvaliteten, og mindsker den langsigtede værdi af det, der bygges.

Derfor er der behov for at udfordre den økonomiske tænkning på egne præmisser: Kan vi vise, at kvaliteten af det byggede miljø medfører markante sociale effekter, som kan omsættes til økonomi for den enkelte og for vores fællesskaber? Kan vi vise, at den langsigtede værdi af det byggede miljø langt overstiger, hvad der investeres?

Kort sagt: Hvis vi kan vise arkitekturens værdiskabelse, så har vi ikke bare en forretningsmodel, som kan motivere den enkelte bygherre til at investere klogere, så vinder vi også som samfund.

Arkitekturens værdiskabelse afhænger af, om nogen oplever, at deres omgivelsers kvalitet gør en forskel for dem og deres nærmeste. Om det støtter dem i aktiviteter, de sætter pris på. Om det styrker deres fællesskaber, trivsel og sundhed.

Både forskningsresultater og erfaringerne fra Danske Arkitektvirksomheders eksempelsamling ’Arkitektur med merværdi’ viser, at arkitektur kan skabe markante sociale, miljømæssige og økonomiske effekter. Men vi kan blive meget bedre til at kommunikere og dokumentere hvordan.

Meget få arkitekter, bygherrer og brugere undersøger systematisk, hvordan de nye omgivelser påvirker de mennesker, der bruger dem. De fleste byggerier afsluttes med, at brugerne eller beboerne flytter ind, og så går bygherrer, arkitekter, ingeniører og entreprenører hver til sit, og kommer kun igen for at sikre, at den tekniske holdbarhed lever op til garantierne.

Dermed går man glip af værdifuld viden for alle: Hvordan skaber vi mest værdi med den bedst mulige brug af ressourcerne, der investeres i byggeriet? Hvordan kan vi løbende tilpasse vores omgivelser, så de støtter menneskers og virksomheders behov, der hele tiden ændrer sig?

De spørgsmål kan vi bedre besvare, hvis vi i højere grad bliver i stand til at synliggøre, hvordan arkitektur og planlægning skaber værdi for den enkelte og for fællesskabet. Derfor introducerer vi i vores publikation "Arkitekt - dokumentér din værdiskabelse" en række metoder og værktøjer, som arkitektvirksomheder kan bruge, både når de skaber værdi i planlægnings- og designprocessen, og når de vil evaluere og måle værdier, efter et projekt er taget i brug. Man behøver ikke at gå i gang med dem alle på en gang, det vigtigste er bare at komme i gang.

Artiklen er en del af temaet arkbyg.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094