Undersøgelse: Flytbare bump sænker farten
Farten på de danske veje dræber, og myndighederne arbejder målrettet på at reducere antallet af færdselsuheld.
Et af de nyere tiltag er flytbare pudebump, der blandt andet er blevet testet i en rundkørsel i Slagelse by på Vestsjælland. I perioden 2011-2016 registrerede man 11 politianmeldte færdselsuheld, der efter en 16 måneders testperiode med pudebumpene blev reduceret til et enkelt færdselsuheld. Inden testen håbede man på blot at kunne halvere antallet af anmeldte trafikuheld.
Det skriver producenten af pudebumpene, M3 System, i en pressemeddelelse.
Undersøgelsen blev udført for Slagelse Kommune af rådgivningsvirksomheden Cowi, der blandt andet benyttede droneoptagelser til at registrere køretøjerne og deres nøjagtige hastighed.
Ind og ud af rundkørslen
Ifølge Slagelse Kommune sker 60 procent af ulykker i rundkørsler med for høj fart inde i rundkørslen eller på vej ud af rundkørslen. Årsagen er, at føreren ikke har nok tid til at orientere sig om cyklister, knallerter og fodgængere. Mens de øvrige 40 procent af ulykkerne i rundkørsler sker på vej ind i rundkørslen, hvor lav fart også er afgørende for at kunne orientere sig tilstrækkeligt. Gennemsnitsfarten i den testede rundkørsel er ifølge pressemeddelelsen for alle køretøjer sænket fra 18,8 km/t til 13,9 km/t.
I hovedkonklusionen skriver Cowi blandt andet: "Målingerne af hastighed før og efter etablering af pudebump ved rundkørslen viser entydigt, at der i eftersituationen køres med lavere hastighed i rundkørselsområdet. For alle trafikanter er gennemsnitshastigheden reduceret med 25 procent.
Red.