Efter skuffende kvartalsregnskab: Nobia fyrer og lukker butikker
Den svenske køkkenkoncern Nobia må se tilbage på et tredjekvartal, der ikke var helt som forventet.
Selvom salget i de nordiske lande samlet set voksede med fem procent til 1,474 millarder svenske kroner mod 1,398 milliarder kroner i samme periode året før, er det gået den gale vej for Nobia.
Med ledelsens egne ord er regnskabet "skuffende".
For dog ikke at lide større tab end højst nødvendigt har ledelsen i Nobia besluttet at foretage omfattende nedskæringer, der indebærer lukning af butikker og fyringer i både produktions- og salgsenheder.
Ændringerne gennemføres i fjerde kvartal i år og forventes at genere besparelser på 80 millioner svenske kroner i 2019 og op mod 100 millioner kroner fra år 2020, fremgår det af regnskabet.
Ændringen indebærer et omstruktureringsgebyr på 80-100 millioner svenske kroner i fjerde kvartal.
Danmark er særligt skuffende
Det skuffende regnskab skyldes særligt den ualmindeligt varme sommer, et lavere B2B-salg end forventet og begrænset projektsalg i Storbritannien, påpeger ledelsen i regnskabet.
Og Danmark har heller ikke trukket regnskabet i den rigtige retning.
Her faldt salget til kunderne markant, mens salget til projektmarkedet dog lå stabilt. I et samlet nordisk perspektiv faldt driftsresultatet til 185 millioner svenske kroner mod 208 millioner kroner for samme periode sidste år.
Alligevel tror man dog på, at de nordiske lande kan skubbe liv i markedet igen:
- Vi tror på at det nordiske køkkenmarked vil blive ved med at vokse, primært drevet af det danske og finske projektmarked, står der i kommentarerne til regnskabet.
Nobia ejer Invita, HTH og Uno form.