55 forslag skal sikre flere håndværkere
Oldtidskundskab, tysk grammatik og biologi skal ikke længere være finere end måleteknik, tegning og læren om byggematerialer.
Med 55 konkrete forslag i udspillet ’Fra folkeskole til faglært - erhvervsuddannelser til fremtiden’ vil regeringen gøre op med uddannelsessnobberiet og styrke den faglige stolthed på erhvervsskolerne.
Det skal blandt andet ske ved en øget praksisfaglighed i folkeskolen, hvor eleverne i 7. til 9. klasse kan tage valgfag på erhvervsskolerne. Samtidig får eleverne et nyt undervisningsforløb "Uddannelses- og erhvervskendskab" i 8. og 9. klasse samt bedre vejledning i deres uddannelsesvalg.
- Kun to ud af 10 vælger en erhvervsuddannelse efter folkeskolen. Det er alt for få. Derfor skal vi åbne de unges øjne op for, hvad man kan med en erhvervsuddannelse. Der er gode jobmuligheder, og mange danske virksomheder er grundlagt af håndværker, der har arbejdet sig op og har skabt en succesrig virksomhed. Vi skal derfor gøre op med den fejlopfattelse, at det boglige arbejde er finere end håndens, sagde statsminister Lars Løkke Rasmussen (V), da han flankeret af undervisningsminister Merete Riisager (LA) i går præsenterede planen på Morsø Landbrugsskole.
Mangler faglærte
Andelen af unge, der søger ind på en erhvervsuddannelse efter 9. eller 10. klasse, er faldet fra 31,7 pct. i 2001 til 19,4 pct. i 2018.
De seneste par år har analyser fra både Arbejderbevægelsens Erhvervsråd og Danske Regioner vist, at Danmark vil mangle 70.000 personer med en erhvervsuddannelse i 2025.
Den kurve vil regeringen vende med et mere attraktivt ungemiljø i erhvervsuddannelserne, en solid faglighed og mulighed for fordybelse og afklaring.
Det sker for eksempel ved at udvide grundforløb 1 med ét år, så elever i op til to år efter afsluttet 9. eller 10. klasse kan få det længere introducerende forløb, inden de skal vælge uddannelse. Også de ældre elever får mulighed for mere tid til afklaring og fagene med det nye introducerende grundforløb, GF+, der skal ligge før grundforløb 2.
På den måde håber regeringen, at skabe en bedre balance mellem erhvervsuddannelserne og de gymnasiale uddannelser, når de unge skal vælge ungdomsuddannelse.
Med udspillet foreslår regeringen desuden, at 10. klasse skal have et konkret og grundigt gennemsyn af en ekspertgruppe, så 10. klasse i langt højere grad bliver begyndelsen på en erhvervsuddannelse frem for afslutningen på grundskolen. Ekspertgruppen får til at opgave at komme med anbefalinger til, hvordan 10. klasse kan erhvervsrettes og nærheden til erhvervsskolerne øges.
Mest muligt for pengene
Samlet set vil regeringen afsætte et beløb på to mia. kr. over fire år, oplyser Undervisningsministeriet. Men det skal ses i forhold til, at erhvervsskolerne de seneste år i lighed med andre statslige institutioner hvert år har skullet finde to pct. på budgetterne på grund af det såkaldte omprioriteringsbidrag.
Hos Dansk Byggeri mener underdirektør Louise Pihl ikke, at de afsatte penge er nok.
- Træerne vokser ikke ind i himlen. Den helt almindelige undervisning tilføres desværre ikke flere penge, og her vil der stadig være et pres på skolerne, fordi elever og virksomheder i dag ikke oplever tilstrækkelig kvalitet i uddannelserne. Derfor er spørgsmålet, om de to mia. kr. er fordelt, så vi får mest mulig ud af pengene. Sammen har vi stadig en kæmpe udfordring med at få 25 pct. af en årgang til at vælge en erhvervsuddannelse i 2020, siger hun.
Regeringen inviterer aftalekredsen bag erhvervsuddannelsesreformen og folkeskoleforligskredsen til første forhandlingsmøde i Undervisningsministeriet onsdag den 19. september.
Læs mere: Topchef: - Jeg savner drengen på den borede knallert
Overblik1. Folkeskolen skal nære elevernes håndværkerdrømme
- Investering i nye og renoverede faglokaler, værksteder og udstyr - Valgfag i 7.-9. klasse på erhvervsskolerne - Lærere fra erhvervsuddannelserne gennemfører undervisning og aktiviteter i folkeskolen - Obligatorisk prøve i det obligatoriske praktiske/musiske valgfag i 8. klasse - Barrierer for skoleelevers ophold på virksomheder skal fjernes - Praksisfaglighed i læreruddannelsen 2. Opgør med automatvalget - Et nationalt program for valg af ungdomsuddannelse for alle elever i 7. - 9. klasse - Systematisk tilgang til uddannelsesvalg i 7. – 9. klasse - Nyt undervisningsforløb ”Uddannelses- og erhvervskendskab” i 8. og 9. klasse - Ny model for uddannelsesparathedsvurdering - Styrket kollektiv vejledning i 7. – 9. klasse - Kompetenceudvikling af vejledere og folkeskolelærere 3. Kommunerne skal have større ansvar for søgningen - Kommunerne skal sætte lokale mål for søgningen til ungdomsuddannelserne 4. Flere skal vælge rigtigt første gang - Følge effekten af adgangsforudsætninger til gymnasiale uddannelser med henblik på at understøtte øget søgning til erhvervsuddannelserne - 5. 10. klasse skal pege i retning af erhvervsuddannelserne - Ekspertudvalg: Hvordan kan 10. klasse erhvervsrettes, så flere vælger en erhvervsuddannelse - Understøttelse af 10. klasseaktivitet på erhvervsskolerne 6. Begejstring og faglig stolthed er grundpiller i erhvervsuddannelserne - Ny og fælles fortælling som led i rebranding af erhvervsuddannelserne - Øget brug af eksterne gæstelærere på erhvervsskolerne - Bedre muligheder for supplering og adgangskurser til de videregående uddannelser - Etablering af en simpel kommunikativ model for videreuddannelsesmuligheder - Erhvervsuddannelserne er studiekompetencegivende med adgang til GSK - Dannelse inkluderes i formålsbestemmelsen for erhvervsuddannelserne - Iværksætteri og virksomhedsstart på grundforløbet 7. Attraktive ungdomsmiljøer - Udvikling og udbredelse af god praksis om ungdomsmiljøer, herunder den gode modtagelse, traditioner for afslutning, for eksempel medaljer, samt identitetsskabelse og fællesskab - Krav om decentral supervision af nye erhvervsuddannelseslæreres undervisningspraksis - Forsøg med bedre muligheder for kostophold på erhvervsskoler i tyndt befolkede områder - Økonomisk ramme til øget udbud af erhvervsuddannelser i tyndt befolkede områder 8. Mere tid til afklaring og til at fordybe sig i fagene - Adgangskurser for voksne på erhvervsskolerne - Adgangen til grundforløbets 1. del udvides til op til to år efter 9. eller 10. klasse - Nyt 10 ugers introducerende og afklarende grundforløb (GF+) for de ældre unge og voksne 9. Kvaliteten skal være endnu bedre - Kvalitetstilskud i 2019-2022 til digitalisering, ungdomsmiljø og gæstelærere - Øget gennemsigtighed gennem præsentationer af data over erhvervsskolernes nøgletal - Styrket kvalitetstilsyn og skærpede sanktioner 10. Større sikkerhed for at få en praktikplads - Nyt praktikpladstilsagn - Erhvervsskolernes praktikpladsopsøgende indsats udvides - Status på praktikpladssituationen - Bedre tilbud til praktikvejledere i virksomheder 11. Social- og sundhedsuddannelserne skal appellere til flere - Lønrefusion til praktikvirksomheder i overgangen mellem grund- og hovedforløbet - Forsøgsramme til forsøg på social- og sundhedsuddannelserne 12. Frihed til erhvervsskolerne - Bedre muligheder for at oprette nye lokale erhvervsuddannelser - Nye procedurer for løbende og smidigere markedstilpasninger af erhvervsuddannelser - Forenkling af reglerne og tydeliggørelse af faglige udvalgs og erhvervsskolernes opgaver - Krav om obligatoriske handlingsplaner for øget gennemførelse og talentspor afskaffes. - Professionalisering af og øget ansvar til erhvervsskolernes bestyrelser |