Vejdirektoratet tester klimavenlig asfalt
Den inderste del af Helsingørmotorvejen er i disse uger ved at blive mere miljøvenlig
Vejdirektoratet udlægger en særligt klimavenlig asfalt på strækningen som et forsøg på at udvikle en vejbelægning, der nedsætter udledningen af drivhusgasser fra biltrafikken.
Forsøget er ifølge Vejdirektoratet det eneste af sin art i verden og kan potentielt være banebrydende i bestræbelserne på at gøre noget ved den udledning, der kommer fra vejene.
- Der er store perspektiver i at afprøve nye måder til at nedbringe CO2-udledningen fra vejtrafikken, fordi en lille forbedring kan have meget stor indvirkning. Det er en gevinst for bilisterne, hver gang de sparer en liter brændstof, og det er en gevinst for klimaet, fordi bilerne udleder mindre CO2, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) i en pressemeddelelse.
- Hvis vores forventninger holder stik, vil borgerne og virksomhederne i gennemsnit spare ca. 40 mio. kr. i brændstof for hver million kroner, der investeres i klimavenlig asfalt. Det vil være en kæmpe økonomisk gevinst, fortsætter han.
Vejdirektoratet har de seneste år brugt meget tid på at udvikle en specialblandet asfalt, som kræver mindre energi i form af brændstof at på end almindelig asfalt og som stadig har høj holdbarhed.
- Det er denne asfalt, vi nu skal udlægge på Helsingørmotorvejen. Vi har allerede testet asfalten under kontrollerede former, men vi glæder os til at øge vores viden om asfaltens egenskaber efter at have afprøvet den på en særdeles tungt trafikeret strækning som denne over tid, udtaler projektleder Christian Axelsen fra Vejdirektoratet.
Forsøget
Vejdirektoratets forsøg fokuserer på at mindske bilernes rullemodstand – altså den modstand, der opstår, når dæk og vej møder hinanden. Hvis det lykkes at nedsætte denne modstand, vil bilerne bruge mindre brændstof, og dermed vil CO2-udledningen blive nedsat.
|
500 meter lang strækning
Asfalten bliver udlagt på en strækning på 500 meter fra broen over Lyngbyvej og nordpå ad Helsingørmotorvejen.
Her skal den fungere i de kommende år, hvor Vejdirektoratet løbende vil analysere og monitorere asfaltens robusthed og køreegenskaber i relation til en almindelig asfalt.
Derudover vil Vejdirektoratet i de kommende måneder også udbrede asfalten til andre strækninger i landet.
I alt vil der blive udlagt klimavenlig asfalt på 50 km motorvej over hele Danmark i løbet af 2018, blandt andet finansieret af Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets Grønne Pulje, som har bevilliget midler til Vejdirektoratet på baggrund af lovende resultater af den udviklede klimavenlige asfalts egenskaber og dens evne til at fungere som et middel til at reducere Danmarks samlede udledning af CO2.
Store besparelser i vente
Skulle det lykkes at udvikle langtidsholdbar og køresikker asfalt, der nedsætter bilernes rullemodstand, er perspektiverne for klimaet betragtelige.
- Hvis vi kan nedsætte rullemodstanden med op til fire procent, kan dette svare til en besparelse på op mod 57 millioner liter brændstof i 2030, hvilket vil reducere op mod 143.000 ton CO2-udledning samt en reduktion på op mod 76 ton kvælstofdioxider, de såkaldte NOX’er, siger Christian Axelsen.
brahe