Konkurrence - ja, vi mener det
Konkurrenter i et marked skal konkurrere. De skal ikke indgå aftaler om priser eller geografisk placering eller noget helt tredje, som kan hæmme konkurrencen og dermed skade forbrugerne. Det gælder, uanset om konkurrenterne sælger ydelser til private eller det offentlige, og det gælder, uanset hvad de kalder deres samarbejde. Der er ikke noget nyt i, at det kræver særlige overvejelser, når man samarbejder med en konkurrent.
Så ja, vi mener det! Fristes jeg til at fastslå efter Dansk Byggeris kritik her i Licitationen af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens nyligt offentliggjorte vejledning "Konsortiesamarbejde i forhold til konkurrenceloven."
Gavner vækst og produktivitet
Når vi står ganske stejlt på, at konkurrencereglerne skal overholdes, så er det, fordi de positive effekter er store. Kunder, slutbrugere og det store flertal af virksomheder, som overholder reglerne, nyder alle godt af effektiv konkurrence. Konkurrence gavner såvel væksten som produktiviteten i samfundet.
Der vil være mange tilfælde, hvor et samarbejde mellem virksomheder vil være godt for konkurrencen. Derfor er der rig mulighed for at gå sammen i et konsortium og byde på en opgave i Danmark. Typisk vil et konsortium være lovligt, hvis konsortiedeltagerne ikke er konkurrenter i forhold til den opgave, konsortiet skal udføre.
Selv hvis virksomhederne er konkurrenter, er der også konsortiummuligheder. Tommelfingerreglen er, at samarbejdet skal være til gavn for forbrugere og kunder, og at virksomhederne i øvrigt kun udveksler den information, der er nødvendig for at løse opgaven.
Vejledning i fortolkning
I praksis vil der være tilfælde, hvor det er klart for enhver, om et konsortium er lovligt eller ulovligt. I andre tilfælde må man dykke længere ned i de faktuelle forhold. Er man for eksempel potentielle konkurrenter? Hvilke informationer må man udveksle med sin konsortiemakker? Er der flere deltagere end nødvendigt i konsortiet? Og så videre. Netop derfor har vi udgivet vejledningen, som fortæller, hvordan vi fortolker reglerne. Det er dog vigtigt at forstå, at vores opgave er at vejlede generelt om reglerne - ikke at rådgive i konkrete sager.
Det er vores håb, at vejledningen kan bidrage til, at de rigtige spørgsmål bliver stillet i forbindelse med den juridiske rådgivning. Vi har haft vejledningen i høring flere gange, også hos Dansk Byggeri. Og vi har drøftet linjen med andre landes konkurrencemyndigheder og EU-Kommissionen. Danmark skiller sig ikke ud. Vi følger EU’s praksis. Samarbejde mellem konkurrenter vil ofte kræve juridisk rådgivning, men mulighederne er til stede.
Artiklen er en del af temaet Debat.